Gemeente wil eind aan giftransporten via spoor Venlo

Een goederentrein met onder meer een tankwagen (Foto: Rob Dammers)
Een goederentrein met onder meer een tankwagen (Foto: Rob Dammers)

De gemeente Venlo wil een einde aan de ammoniaktransporten per spoor door hun stad. Dat schrijft burgemeester Antoin Scholten vrijdag in een brief aan staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur.

De roep om een einde te brengen aan de gevaarlijke transporten komt gelijk binnen met de evaluatie die in een ammoniakconvenant beschreven wordt. Hierin staan afspraken vermeld over het vervoer van ammoniak. Hierin wordt beschreven hoe chemiebedrijven het vervoer van gevaarlijke stoffen kunnen beperken. Veel treinen met ammoniak rijden van industrieterrein Chemelot in Geleen via Venlo naar Duitsland en zorgen in het Venlose stadscentrum voor extra risico's, aldus Scholten.

Brabantroute en Betuweroute

Scholten wil ook dat de gemeente voortaan meer te zeggen heeft in de overleggen rond de Brabantroute, de Betuweroute en het ammoniaktransport. "Dit gezien het rangeren in Venlo, de vele extra doorvoertreinen, de ligging van Venlo als eindpunt in Nederland en de onrust die hier heerst." Enkele keren per jaar wordt het stationsgebied van Venlo afgesloten omdat een wagon een vloeistof lekt. In zulke gevallen wordt het treinverkeer vaak voor enkele uren stilgelegd.

Derde spoorlijn naar Duitsland

Scholten wil dat er haast moet worden gemaakt om de gif-treinen via de Betuweroute te laten rijden, en bij Zevenaar de grens over te laten gaan. Hij wil dat het Rijk druk uitoefent op Duitsland na berichten dat het derde spoor langs het Duitse deel van de Betuweroute niet voor 2030 klaar is. Hij stelt dat dit tot veel omleidingen en ongerustheid zal gaan leiden als dergelijk vervoer via Venlo zal leiden,Volgens hem zou het beter zijn als het Duitse derde spoor al in 2027 open gaat, zoals ook was gepland.

Scholten noemt het tenslotte onacceptabel dat pas achteraf wordt gerapporteerd welke gevaarlijke stoffen waar vervoerd zijn.