Den Haag verliest Intercity Brussel door tien-minutentrein

Den Haag verliest IC Brussel door tien-minutentrein (Foto: NS)
Den Haag verliest IC Brussel door tien-minutentrein (Foto: NS)

De nieuwe tienminutentrein die vanaf eind 2021 tussen Den Haag en Rotterdam moet gaan rijden, zorgt ervoor dat Den Haag zijn directe verbinding met de IC Brussel verliest. Momenteel rijdt deze trein 4 keer per dag vanaf Den Haag, en 12 keer per dag vanaf Amsterdam. Uiteindelijk zal de trein dan 16 keer per dag starten vanuit de hoofdstad.

Van Veldhoven en de gemeente Den Haag hechten veel waarde aan een goede internationale bereikbaarheid van Den Haag. Daarom is afgesproken dat reizigers vanaf Den Haag in Rotterdam vanaf 2022 zestien keer per dag op hetzelfde perron kunnen overstappen op de intercity naar Brussel. Hiermee moet de overstap enkele minuten korter worden. Ook is er afgesproken dat NS met de gemeente Den Haag de mogelijkheden in kaart brengt om de internationale bereikbaarheid van Den Haag te optimaliseren, met name in oostelijke richting.

Wethouder Robert van Asten van Den Haag: "Den Haag wordt nog beter en sneller bereikbaar met de komst van de tienminutentreinen in 2022. Dagelijks kunnen mensen dan gebruik maken van maar liefst 48 extra intercity’s om van en naar Den Haag te reizen. Het maakt dat de trein een nog aantrekkelijker alternatief voor de auto wordt. Internationaal zien we het voordeel van de optimalere, snellere verbinding voor de Haagse reiziger met Brussel, door de eenvoudige overstap op de IC trein in Rotterdam. Ondertussen werken we verder aan de Haagse internationale ambities voor meer rechtstreekse internationale intercity's, zoals tussen Den Haag en Düsseldorf en Den Haag - Heerlen - Aken."