OV-sector maakt afspraken over spreiding van leerlingen en studenten

De OV-sector maakt afspraken met onderwijsinstellingen over spreiding (Foto: Ad Meskens)
De OV-sector maakt afspraken met onderwijsinstellingen over spreiding (Foto: Ad Meskens)

NS heeft samen met andere OV-bedrijven, gemeenten en provincies afspraken gemaakt met universiteiten, HBO- en MBO-instellingen en middelbare scholen over het hele land om leerlingen en studenten gespreid te laten reizen. Zo moet drukte in de trein worden voorkomen en kunnen studenten en leerlingen in deze coronatijd veilig reizen.

Het uitgangspunt is dat de opleidingen niet allemaal op hetzelfde moment beginnen, maar dat er een verschil zit tussen de aanvangstijden. Daarnaast wordt binnen opleidingen ook per studierichting gekeken naar spreiding van het begin van de colleges en lessen.

Verschillende aanpak

Landelijk zijn deze afspraken op verschillende manieren tot stand gekomen. Zo hebben bijvoorbeeld de provincies Limburg en Noord-Brabant gekozen voor een provinciale aanpak. In Utrecht is op stedelijk niveau afspraken gemaakt, net zoals in Amsterdam. Daar heeft president-directeur Roger van Boxtel van NS onlangs met onderwijsinstellingen, collegavervoerders, gemeente Amsterdam en de Vervoerregio Amsterdam de maatwerkafspraken bekrachtigd. In de zuidelijke Randstad zijn er afspraken gemaakt vanuit de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. In andere provincies zoals Noord-Holland, Utrecht en Friesland hebben scholen rechtstreeks contact gehad met de OV-bedrijven.

In Nijmegen wordt al sinds september 2018 drukte vermeden. Radboud Universiteit, de HAN University of Applied Sciences en ROC Nijmegen pasten hun aanvangstijden aan. Het zorgde ervoor dat het aantal treinreizigers op het drukste moment met 22 procent verminderde en dat het aantal reizigers in de bus op dat moment met 10 procent daalde.

"Wij verwelkomen onze reizigers graag weer allemaal in de trein, ook de studenten, maar wel graag op een verantwoorde en comfortabele manier", zegt president-directeur van NS Roger van Boxtel. "Dat kan alleen als iedereen goed gespreid over de dag reist. Zo zijn al onze reizigers verzekerd van een zitplaats. We zijn blij dat onderwijsinstellingen, gemeenten en provincies met onze collega-vervoerders en ons de handen ineen hebben geslagen om dit voor elkaar te krijgen."

Hyperspits

De spreiding van studenten in het OV is niet nieuw, en speelt al ruim voor de coronacrisis. Toen werd er landelijk al gesproken over spreiding tijdens de 'hyperspits', het allerdrukte moment van de ochtendspits, tussen 07.30 en 08.30 uur. Toen de coronacrisis het land in zijn greep hield kwam is alles in een stroomversnelling gegaan en zijn er binnen twee tot drie maanden afspraken gemaakt. Ook vinden er met bedrijfsleven momenteel gesprekken plaats om mensen gespreid te laten reizen.

Er is afgesproken dat de onderwijsinstellingen nu nog maar 20 tot 50 procent van de capaciteit van hun gebouwen gebruiken. Spreiding klinkt nu dus nog heel eenvoudig. NS hoopt dat als er straks weer opgeschaald wordt naar 100 procent, de vruchten van de nieuwe afspraken volop geplukt kunnen worden en er structurele afspraken gemaakt kunnen worden. En de hyperspits dan minder druk zal zijn.