Deutsche Bahn investeert in proeven met 5G-techniek

Een locomotief van het type BR101 van de Deutsche Bahn (Foto: Pixabay)
Een locomotief van het type BR101 van de Deutsche Bahn (Foto: Pixabay)

De Duitse overheid gaat de komende jaren 15 miljoen euro investeren in de ontwikkeling en het testen van nieuwe communicatieapparatuur. Bij de proeven zal er gebruik worden gemaakt van het nieuwe 5G-netwerk.

De proeven zullen plaatsvinden op het testtraject van TU Chemnitz en de Deutsche Bahn in het Ertsgebergte, nabij de grens van Tsjechië. Langs de spoorlijn Annaberg-Buchholz – Schwarzenberg zullen masten voor 5G worden geplaatst, en zal de Deutsche Bahn voertuigen aankopen om vervolgens om te bouwen naar speciale testtreinen. Waneer de testritten van start zullen gaan is nog niet bekend.

Proefritten

Tijdens de proefritten zal het nieuwe Future Railway Mobile Communication System (FRMCS) worden beproefd, wat als opvolger van het huidige GSM-R communicatiesysteem wordt gezien. In 2014 zag het project het levenslicht. Een van de verschillen tussen GSM-R en FRMCS is dat het systeem ook overweg kan met nieuwe technieken, zoals zelfrijdende treinen (ATO) of besturing op afstand. Dit laatste is al eerder in september 2019 beproefd. Toen werd er op hetzelfde spoor een locomotief op afstand via 5G bestuurd. Uiteindelijk is het de bedoeling dat het nieuwe FRMCS tussen 2025 en 2035 in Europa wordt uitgerold.

“De digitale toekomst van de spoorwegen is al begonnen in het Ertsgebergte. Europa’s eerste digitale seinhuis in Annaberg-Buchholz beheert de operaties sinds 2018 op betrouwbare wijze. We breiden nu het testveld uit en werken zeer intensief aan het gebruik van de 5G-norm voor mobiele communicatie voor spoorwegexploitatie ”, zegt DB-directielid Ronald Pofalla.

Spoorlijn

Het testtraject loopt van Annaberg-Buchholz naar Schwarzenberg, is 25 kilometer lang, en ligt vlakbij de Tsjechische grens. Sinds 1997 is het reizigersvervoer op de spoorlijn gestaakt. Omdat de spoorlijn veel bochten en bergen kent is het spoor zeer geschikt voor testritten met de nieuwe communicatietechniek. Ook wordt de spoorlijn met regelmaat voor klimaatproeven gebruikt, en zal deze binnenkort worden omgebouwd tot de spoorlijn van de toekomst, voorzien van nieuwe digitale techniek.