NS en SBB doen onderzoek naar nachttrein tussen Amsterdam en Zürich

Een slaapwagon van de Oostenrijkse BB, die regelmatig ook rijtuigen verhuurt. (Foto: Onbekend)
Een slaapwagon van de Oostenrijkse BB, die regelmatig ook rijtuigen verhuurt. (Foto: Onbekend)

De Nederlandse Spoorwegen onderzoekt samen met de Zwitserse vervoerder SBB of er een nachttrein tussen Zürich en Amsterdam gestart kan worden. Dat schrijft Treinreiziger.nl na bevestiging van de NS.

De plannen voor de treinverbinding zijn dat de SBB een aantal lig- en slaapcoupés wilt gaat huren voor de periode december 2021 tot en met december 2024 met een optie om deze nog een jaar langer in gebruik te kunnen nemen. De rijtuigen zullen via een aanbesteding bij RDC Asset worden gehuurd, een Duits leasebedrijf voor diverse soorten spoorrijtuigen.

De NS kan de geruchten over de inzet van de rijtuigen bevestigen: "Ik kan inderdaad bevestigen dat we samen met SBB de verbinding Zürich-Amsterdam onderzoeken", reageert NS-woordvoerder Hessel Koster tegenover Treinreiziger.nl. Hij vervolgt: "SBB heeft een optie genomen op materieel hiervoor, zij bereiden zich voor op versterken van hun nachttreinennetwerk".

Onzeker

Momenteel is het nog onzeker of de nachttrein naar Zürich terug zal keren. Volgens Koster bevindt het plan nog in een vroege fase:  "Dat onderzoek loopt, je moet dan denken aan alle mogelijke logistieke aspecten – dienstregeling, materieel en personeel – en uiteraard ook wat het financieel betekent". Ook is het niet uitgeloten dat de rijtuigen op andere trajecten kunnen worden ingezet. In het najaar van 2020 wil de Zwitserse vervoerder meer uitwijden over haar plannen.

Vanaf december dit jaar NightJet

Vanaf medio december in dit jaar rijdt er dagelijks een NightJet vanuit Nederland naar München en Wenen. Staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekt maximaal 6,7 miljoen euro uit om de internationale nachttrein tussen 2021 en 2024 voor vervoerders NS en het Oostenrijkse ÖBB financieel dekkend te kunnen laten rijden.

De reistijd tussen Amsterdam en Wenen duurt dan ongeveer 14 uur. Reizigers in beide richtingen komen voor 10.00 uur ’s morgens aan op hun bestemming. Er is keuze uit verschillende zit-, lig- en slaapwagons, inclusief coupés met privé-sanitair. Ook is er ruimte voor rolstoelen en fietsen.