Combinatie van ERTMS en automatische rijdende treinen mogelijk op noordelijke sporen

De Arriva-trein die twee jaar geleden werd ingezet als automatisch rijdende trein met machinst. (Foto: Stadler)
De Arriva-trein die twee jaar geleden werd ingezet als automatisch rijdende trein met machinst. (Foto: Stadler)

De directie van het Programma ERTMS, de organisatie van de overheid om de uitrol van het ERTMS-veiligheidssysteem uit te voeren, overweegt om in de toekomst ook de noordelijke spoorlijnen van Friesland en Groningen van het moderne beveiligingssysteem te voorzien.

Het huidige ATB-NG beveiligingssysteem zou volgens het ministerie op den duur aan vervanging toe zijn waarbij er extra investeringen kunnen worden vermeden door ERTMS aan te leggen. De plannen voor de uitbreiding sluiten ook aan op de plannen om met automatisch rijdende treinen (ATO) te gaan rijden, waarmee vorig jaar al proeven zijn uitgevoerd.

Onderzoek

Momenteel wordt er onderzocht wat de voor- en nadelen zijn van ERTMS op de regionale lijnen. Ook wordt er gekeken of een combinatie van ERTMS en ATO in de ambities past van Arriva die momenteel vervoerder is op dit spoorwegnetwerk. Daarnaast geeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan dat er voorafgaand aan de uitrol op de regionale lijnen scherp moet worden gekeken naar de consequenties en samenhang in de landelijke uitrol over het hele land.

"Een stabiele start van de realisatie is immers van groot belang en het is de vraag in hoeverre dat te waarborgen is als in deze fase een dergelijke omvangrijke scope-toevoeging gedaan zou worden”, valt te lezen in de voortgangsrappportage."

ATO in ERTMS

Volgens Rob Goverde van de TU Delft komt er volgend jaar een nieuwe specificatie voor ERTMS. Hierin is ook de het gebruik van ATO opgenomen. "Hiermee kan Automatic Train Operation Grade of Automation 2, dat machinisten ondersteunt bij het uitvoeren van de treindienst, efficiënt worden ingevoerd. Op dit moment worden de specificaties van ATO over ETCS (het globale ERTMS-systeem, red.) vastgesteld, legt Goverde uit.

Proef ATO

In oktober 2019 zijn er proeven op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden van start gegaan waarbij er een Arriva-trein van het type GTW zelfstandig reed. Dit was wel met een machinist in de cabine die klaar stond om eventueel in te grijpen. Met de proefritten ritten wou Arriva onderzoeken wat het ATO-systeem precies doet met de reisbeleving van haar reizigers, en op welke manier het systeem bedraagt aan een betere punctualiteit.