OV-sector vraagt advies over volledige openstelling van openbaar vervoer

De OV-sector vraagt advies over volledige openstelling van openbaar vervoer (Foto: Peter Eijkman)
De OV-sector vraagt advies over volledige openstelling van openbaar vervoer (Foto: Peter Eijkman)

De ov-sector en reizigersorganisaties willen dat reizigers vanaf 1 juli weer normaal gebruik van het openbaar vervoer kunnen maken. Reizigersorganisatie Rover heeft een exit-plan als advies opgesteld waarbij gefaseerd het openbaar vervoer weer toegankelijk wordt zoals voorheen.

Inmiddels heeft het Ministerie van Infrastructuur advies gevraagd aan het RIVM en het Outbreak Management Team. Naar verwachting zou er eind juni uitsluitsel over moeten zijn.

OV-NL: "Openbaar vervoer weer toegankelijk voor iedereen"

Ook Pedro Peters van OV-NL, de overkoepelende brancheorganisatie voor het openbaar vervoer, wil graag het openbaar vervoer weer toegankelijk wordt voor iedereen. "Dat betekent dat de oproep voor alleen noodzakelijke ritten moet verdwijnen net als stoelstickers en verbodslinten. Die zouden vervangen kunnen worden door boodschappen als ’reis verstandig’” vertelt Peters tegenover De Telegraaf. "We willen graag meer reizigers vervoeren: u bent welkom, maar vermijd de drukte".

Exit Plan Rover

Reizigersorganisatie Rover heeft donderdag als advies een exit-plan opgesteld waarin op een gefaseerde wijze het openbaar vervoer via een spreiding van de reizigers steeds verder wordt opengesteld voor de reiziger. Op dit moment zou het openbaar vervoer volgens de organisatie nu al 3 maanden in een 'lockdown' verkeren, en wordt het openbaar vervoer op dit moment voor nog geen 30 procent bezet. Rover-directeur Freek Bos stelt: "Het OV mag momenteel voor 40% worden gevuld, dat wordt in een normale situatie in de daluren nog niet eens gehaald".

In het exit-plan "Van mijden naar spreiden" wil de reizigersorganisatie de overheid en de vervoersbedrijven uitdagen om het OV in de daluren voor 40% gevuld te krijgen en het vermijden van de spits te stimuleren. In de eerste fase moet het openbaar vervoer voor iedereen weer toegankelijk zijn, waarbij een tweede versoepeling stapsgewijs het verbod op het meenemen van fietsen in de trein ongedaan wordt gemaakt. Eerst is het de bedoeling dat dit in de Sprinters plaatsvindt, en daarna in de intercity's. In de derde stap moet de samenreiskorting weer mogelijk worden, en moet er extra korting buiten de spits worden gegeven. Ook zou de organisatie dan een compensatie zien voor diverse ov-abonnementen. De laatste fase is het aanbieden van meer zitplaatsen in de trein en het opstarten van de volledige dienstregeling, omdat momenteel enkele treinen nog niet rijden, waaronder het nachtnet.

Wel luidt het advies van Rover dat mensen wel de basisregels van het RIVM dienen op te volgen, waaronder: afstand te houden, bij gezondheidsklachten thuis te blijven, bij voorkeur thuis te werken, de spits te mijden en het wassen van handen. 

Corona-dienstregeling

Vanwege de uitbraak van het coronavirus is op zaterdag 21 maart een basisdienstregeling ingegaan zodat mensen met een vitaal beroep toch vervoerd konden blijven worden. In deze dienstregeling was er sprake van voornamelijk 2 Sprinter-treinen per uur in elke richting. Op 29 april werd deze basisdienstregeling verstevigd met diverse intercity's om meer capaciteit in het treinen te kunnen bieden vanwege de anderhalve-meter maatregel. Door de maatregelen zag de NS slechts 10% van het aantal reizigers met de trein reizen.

Uiteindelijk is op 1 juni op advies van de overheid weer is een groot deel van het openbaar vervoer opgestart waarbij het advies "dat het ov nog even geen uitje is". Volgens de NS zou het aantal reizigers nu zijn gegroeid naar 25 procent, maar zijn de treinen niet voller omdat treinen nu vaker rijden.