Tijdens paasweekend werkzaamheden aan het spoor

Aanstaande weekend hinder rond Gouda (Foto: Prorail)
Aanstaande weekend hinder rond Gouda (Foto: Prorail)

Terwijl de NS en de overheid vanwege de Corona-crisis op roepen niet met de trein te reizen wordt er gewoon gewerkt aan het spoor. Reizigers die tijdens het paas-weekend noodzakelijkerwijs de trein zullen nemen vanwege bijvoorbeeld hun vitaal beroep moeten rekening houden met hinder op het spoor.

Zo wordt er onder meer tussen station Zaandam en Amsterdam Sloterdijk en bij Zwolle gewerkt aan verbeteringen en onderhoud van het spoor. Ook tussen Eindhoven Centraal, Tilburg en Den Bosch vinden er werkzaamheden plaats. En ook wordt er tussen Leiden en Den Haag Centraal en rond Dordrecht wordt ook aan het spoor gewerkt. De aanstaande werkzaamheden staan ook op onze verstoringenpagina vermeld.

Afstand houden!

Het kabinet heeft gisteren nogmaals benadrukt dat het belangrijk is om anderhalve meter afstand van elkaar te houden. Dat kan niet in te volle treinen. Daarom bedrukt de NS dat de trein en het vervangend busvervoer daarom 'even geen uitje' zijn. Om de reizigers met zo veel mogelijk ruimte te laten reizen zet de NS meer bussen in dan gebruikelijk, en worden er meer snelbussen ingezet waarbij er rekening wordt gehouden met zorginstellingen zoals ziekenhuizen.

Maatregelen Openbaar vervoer

Alle vervoerbedrijven en ProRail hebben eerder al maatregelen genomen om te zorgen dat reizigers die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer de komende weken kunnen blijven rekenen op een voorspelbare en betrouwbare dienstregeling. Tot en met minimaal 28 april zullen alle vervoersbedrijven een speciale dienstregeling rijden. Vanaf vrijwel ieder NS-station in Nederland rijden - in alle richtingen - twee treinen per uur. Op stations waarbij één trein per uur wordt gereden, zal dit zo blijven. Ook op de regionale lijnen rijdt er voornamelijk een enkele trein per uur.

Noodzakelijke reizigers kunnen door de aanpassingen te maken krijgen met een langere reistijd en vaker overstappen. OV-bedrijven doen hun uiterste best om per station, waar mogelijk, tenminste één winkel en één Tickets & Service-balie of OV Servicewinkel open te houden voor de reizigers. Daarnaast zorgen de schoonmaker ervoor dat alle contactpunten in de trein, zoals drukknoppen, deuren en stoelen nog intensiever worden schoongemaakt.