Nostalgische Blauwe Engel van de sloop gered

Een nostalgische Blauwe Engel uit 1953 is van de sloop gered. Aanstaande zaterdag 7 maart keert de Blauwe Engel 180 na 17 jaar weer terug naar Twente, waar deze in zijn laatste actieve dagen nog gereden heeft. Rail Pleasure, een bedrijf dat spoorfietsen in Twekkelo verhuurt, wil de trein als vaste blikvanger laten dienen.

Het treinstel zal op zaterdag 7 maart met inzet van kraanwagens en diepladers eerst naar Almelo worden gebracht, waarna de draaistellen op zijn plek worden geplaatst in Hengelo. Maandag zullen de bakken van het treinstel weer op de draaistellen geplaatst worden. Vervolgens zal in een maand tijd de trein een opknapbeurt krijgen waarbij het zijn vroegere uiterlijk weer terugkrijgt. Ook zullen dan de ramen worden vervangen.

De trein zal niet meer op het spoor gaan rondrijden, maar wel als unieke wacht- en schuilmogelijkheid dienen. Daarvoor wordt het treinstel geschikt gemaakt. Op wat langere termijn wil de organisatie er een kleine tentoonstelling inrichten en een speelplek voor kinderen te maken.

Geschiedenis

Het treinstel is gebouwd door Allan in Rotterdam en maakte deel uit van een serie van 76 exemplaren. Bij de bouw stond de industrie in Twente ook centraal, waarbij Heemaf elektromotoren voor de tractie leverde, en het Hengelose Trijpweverij de bekleding voor de trein zorgde. De trein heeft lange tijd bij NS dienst gedaan, en in heeft onder meer in Twente en Limburg gereden op trajecten waar de diesteltreinen nodig waren. In 1998 werd de trein overgenomen door Syntus-Oostnet. om op de lijn Almelo - Mariënberg te rijden. Maar op 1 april sloeg het noodlot toe, en raakte de motor beschadigd tijdens een brand, waarna de trein in Hengelo gestald werd.

De stichting HIJSM kocht in 2002 twee treinstellen van Syntus, de 164 als pluk-treinstel en de 180 die opgeknapt zal worden. Op 19 januari 2003 zijn de beide treinstellen naar Haarlem overgebracht. Daar werden enkele conserverende werkzaamheden aan het treinstel verricht, waarbij onder andere het stel in de grijze grondverf werd geschilderd, echter was er op technisch vlak weinig vooruitgang te vinden. Wel werd het stel door onverlaten gevandaliseerd. De BSH (Behoud van Spoorwegmaterieel Haarlem), welke een onderdeel vormt van de stichting WIJS, welke een collega stichting is van de HIJSM, heeft in 2010 het treinstel overgenomen.

In het voorjaar van 2012 is de vereniging begonnen het treinstel in een tijdelijke rode kleur te schilderen, met de bedoeling om het treinstel terug te brengen in de staat zoals het na de renovatie in 1979 werd afgeleverd. Echter heeft de BSH eerder dit jaar laten weten hun stichting op te heffen, omdat ze volgens hun zeggen 'gedwarsboomd werden door de regels van ProRail '. In hun berichtgeving spraken ze toen nog het feit dat de trein geplukt zal worden voor onderdelen voor een andere soortgelijke 'dieseltwee'-treinstel waarna de sloop zal volgen.

Gelukkig is de sloop in overeenstemming met de stichting afgewend, en zal de trein binnenkort als statisch object weer te zien zijn in de vertrouwde omgeving in Hengelo, bij Rail Pleasure.

Foto: Wesley Pieterse
De DE-2 180 op het terrein van BSH in Haarlem.
Foto: Wesley Pieterse

Foto: Niels Karsdorp (Wikipedia)
Een 'Blauwe Engel' (deze heeft nummer 176) bij Vorden.
Foto: Niels Karsdorp (Wikipedia)