Defect materieel zorgt voor drukte op de Maaslijn

Vervoerder Arriva heeft laten weten dat er tijdelijk minder capaciteit op de Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen is vanwege defect materieel. Momenteel zijn van er 4 van de 23 inzetbare stellen defect aan de kant.

In de afgelopen weken zijn er opvallend veel treinen op de Maaslijn uitgevallen. De storingen kwamen op een moment dat net een deel van de treinstellen voor regulier onderhoud in de werkplaats stond, en er dus ook geen vervangend materieel ter beschikking was.

Noodoplossing

Inmiddels heeft Arriva als noodoplossing vier treinen met de grootste storingen aan de kant gezet. Hier  zijn zijn er kortere treinen en dus is de Maaslijn, die al bekend staat als drukke gebruikte spoorlijn, ook drukker dan normaal.

Noodgreep

Deze noodgreep zorgt wel tot minder verstoringen zodat de dienstregeling nog uitgevoerd kan worden
"De treinen staan bij de werkplaats met het verzoek er versneld naar te kijken. We weten niet hoe lang dat gaat duren, maar we hopen dat het na de vakantie is opgelost.", schrijft Arriva.

Over enkele jaren zal er nieuw materieel op de Maaslijn worden ingezet. Het huidige GTW-materieel zal dan vervangen worden door speciaal aangepast FLIRT-materieel met extra deuren in de trein. Voordat deze treinen kunnen rijden moeten de spoorlijn eerst volledig geëlektrificeerd worden, dit heeft momenteel al 4 jaar vertraging opgelopen. In de tussentijd moet Arriva de huidige diesel-treinstellen draaide houden. Het bedrijf bekijkt hoe de treinen zodanig opgelapt kunnen worden dat ze probleemloos tot de elektrificatie in 2024 verder kunnen.

Foto: Rob Dammers
Een GTW-trein van Arriva in de richting van Roermond op de Maaslijn
Foto: Rob Dammers