NS presenteert concept voor dienstregeling 2021

De Nederlandse Spoorwegen heeft haar plannen gepresenteerd voor de dienstregeling voor 2021 welke op zondag 13 december in zal gaan. Er zal voor de reiziger weinig veranderen. De meeste verbeteringen zullen in de regionale overstappen zitten en op internationale treinreizen.

In de plannen gaan naar verwachting 3500 reizigers er in reistijd op vooruit, van wie er 1000 meer dan 10 minuten sneller zullen zijn. Ongeveer 3000 reizigers hebben een langere reistijd, waarvan zo’n 400 reizigers meer dan 10 minuten langer. Aanpassingen in de dienstregeling, zorgen voor een aantal dilemma’s. De vervoerder vraagt regionale overheden en reizigersorganisaties verenigd in LOCOV advies om zo de belangen van verschillende groepen reizigers goed af te kunnen wegen.

Concept

Momenteel is de nieuwe dienstregeling nog in conceptfase. De NS legt haar plannen voor de dienstregeling 2021 voor aan regionale overheden en reizigersorganisaties. De binnenlandse veranderingen zijn bescheiden: voor ongeveer 99% van de reizigers verandert er nauwelijks iets. Vorig jaar was dat 95%. Er staan vooral een aantal regionale verbeteringen in de plannen.

Nieuwe dienstregeling

Zo verbetert de overstap voor Sprinterreizigers in Tiel en in Baarn. Ook komen er zondags meer Sprinters tussen Nijmegen en Den Bosch. Internationaal zijn er een paar opvallende veranderingen: Zo zal er vaker een Eurostar naar Londen rijden en enkele populaire Thalys-treinen naar Brussel en Parijs worden verlengd. De reistijd van een aantal treinen naar Berlijn zal met tien minuten worden verkort. Daarnaast start de nachttrein met de NightJet naar Wenen.

Kortere overstap in Tiel

Dankzij nieuwe infrastructuur rond Geldermalsen kan de NS de overstap in Tiel van de Sprinter uit Utrecht op de Sprinter van Arriva naar Arnhem verbeteren. Dat geldt ook voor de tegenovergestelde richting. NS kan hier de overstaptijd van 24 naar 12 minuten verkorten, een belangrijke wens van reizigers en de regionale overheden. Nadeel is wel dat de reistijd tussen Utrecht en Tiel 2 à 3 minuten langer wordt.

Betere overstap Baarn in de spits

De overstaptijd tussen de Sprinters in Baarn bedraagt bijna een half uur. Dankzij nieuwe infrastructuur kunnen de Sprinters tussen Naarden-Bussum en Baarn sneller rijden. Hierdoor kan NS op station Baarn een korte overstap van enkele minuten creëren met de Sprinter uit Soest en Den Dolder. Door het enkelspoor tussen Den Dolder en Baarn kunnen we deze snelle overstap helaas slechts in één richting aanbieden. Ook wordt de reistijd tussen Baarn en Utrecht door de betere aansluiting - in één richting - wel drie minuten langer. NS stelt voor om de betere overstap in de “spitsrichting” aan te bieden, zodat zoveel mogelijk forensen hier voordeel van hebben. In de ochtendspits voor de reizigers in de richting van Amsterdam en in de middagspits in de richting Soest en Den Dolder.

Brussel, Parijs, Londen en Wenen

De NS gaan een aantal Thalys-treinen verlengen, zodat - vooral op vrijdag en zaterdag - meer reizigers naar Brussel en Parijs kunnen. Ook gaan we de treinen zo spreiden dat reizigers vroeger én later op de dag kunnen reizen. NS is met Eurostar in gesprek om in de Dienstregeling 2021 het aantal dagelijkse treinen naar Londen verder uit te breiden naar vijf. Nog dit jaar wordt dat aantal verhoogd van drie naar vier.

De exacte tijdstippen zijn momenteel nog niet bekend. De dienstregeling van de aangekondigde nachttrein naar Innsbruck en Wenen in 2021 is nog in studie. Wel is bekend dat de trein dagelijks gaat rijden en dat reizigers kunnen instappen in Amsterdam, Utrecht en Arnhem.

Iets kortere reistijd IC Berlijn

De NS heeft al geruime tijd de ambitie om de reistijd tussen Amsterdam en Berlijn te verkorten. Als eerste stap kan de reistijd in 2021 10 minuten sneller aan de Nederlandse zijde van de grens. Aan de Duitse zijde zijn er in 2021 nog geen mogelijkheden, zo heeft Deutsche Bahn laten weten.

Spoorbeheerder ProRail wil graag meewerken door ruimte voor goederentreinen ter beschikking te stellen aan de IC Berlijn. Afhankelijk van de manier waarop ProRail het spoor gaat toewijzen, kunnen er in 2021 drie tot vijf dagelijkse treinen versnellen. De snellere treinen kunnen op de terugreis van Berlijn naar Amsterdam niet meer stoppen in Apeldoorn. In plaats daarvan gaat NS op deze tijden een extra binnenlandse Intercity rijden tussen Deventer, Apeldoorn, Amersfoort, Hilversum en Amsterdam.

Definitieve dienstregeling

Nadat regionale overheden en reizigersorganisaties advies hebben gegeven, dient NS in april 2020 de definitieve capaciteitsaanvraag bij ProRail in. ProRail zal de capaciteit toedelen en waar nodig aanpassen op wensen van andere vervoerders en spoorgebruikers..

Het vervangen van de gele vertrekstaten op Den Haag Centraal. (Foto: NS)
Het vervangen van de gele vertrekstaten op Utrecht Centraal. (Archieffoto: NS)