Strukton bouwt spoor Groningen - Winschoten om voor extra sneltrein

Vanaf december 2020 zullen er tussen Groningen en Winschoten extra sneltreinen tijdens de spits gaan rijden. Het spoor hiervoor zal de komende maanden op de schop gaan. ProRail heeft de werkzaamheden gegund aan Strukton Rail.

De sneltrein moet gaan zorgen voor een tijdswinst van negen minuten tussen Groningen en Winschoten. Voordat deze sneltreinen kunnen gaan rijden vinden er werkzaamheden plaats aan sporen en stations. Het project maakt onderdeel uit van het Spoorplan Noord-Nederland, die voor een betere reismogelijkheden moet gaan zorgen in het noorden, waardoor er snellere verbindingen in de regio en van en naar de Randstad ontstaan.  

Werkzaamheden

Voordat de trein kan rijden moeten er nog een hoop werkzaakheden plaatsvinden. De meest ingrijpende werkzaamheden is de aanpassing van de perrons bij Zuidbroek. Hier zal de sneltrein niet stoppen. De oude sporen naast het goederen-overslagstation worden verwijderd, en de bestaande perrons worden verlengd. Ook wordt het middenperron verbreedt omdat deze behoorlijk smal is en de huidige reizigersstroom niet aan kan. Nieuwe wissels zorgen er voor dat de doorgaande treinen minder af hoeven te remmen.

Vanuit Winschoten is Scheemda het eerste station waar de trein stopt, op dit station passeren de treinen elkaar op het station, en zullen er slagbomen bij de oversteek naar het eilandperron komen. Momenteel moeten reizigers nog zelf oppassen bij het oversteken.

Ook de omstreden overweg aan de Vogelzangsterweg in Scheemda, wordt weer in gebruik genomen. Deze is eerder dit jaar afgesloten nadat er een aantal ongevallen plaatsvonden.

Ook de seinen op het traject tussen Zuidbroek en Hoogezand zullen worden aangepast zodat de treinen dichter op elkaar kunnen rijden. "Het spoor is opgedeeld in blokken van een aantal kilometer", legt ProRail-woordvoerder Baas tegenover RTV Noord uit. "In één blok kan maximaal één trein rijden. We gaan die blokken tussen Zuidbroek en Hoogezand kleiner maken, zodat je op hetzelfde stuk spoor meer treinen kan laten rijden."

Verdwijnen Sappemeer Oost

In de nieuwe dienstregeling van 2021, die medio december 2020 in zal gaan, zal station Sappemeer Oost vervallen. Hierdoor ontstaat tevens een tijdswinst voor de treinen tussen Zuidbroek en Hoogezand-Sappemeer.

Tussen Zuidbroek en Hoogezand verdwijnt vanaf eind 2020 station Sappemeer Oost. Daardoor kunnen treinen tussen Zuidbroek en Hoogezand sneller rijden. Volgens de provincie is het perron van Sappemeer Oost te klein om er langere treinen op te laten stoppen. De SP is van mening dat het sluiten van het station geen oplossing is omdat er juist in dit deel van de gemeente geen busvervoer aanwezig is. "Voor de verdere ontwikkeling van de Vosholen en de toekomst van de woningbouw op de IJsbaanlocatie is sluiting ook een tegenslag. We willen daarom dat er van alle kanten protesten komen", reageerde de SP in november 2016.

Foto: Wim Mensinga (Wikipedia)
Het station van Winschoten.
Foto: Wim Mensinga (Wikipedia)