NS start op 15 december nieuwe dienstregeling

Vanaf zondag 15 december start NS de dienstregeling 2020. Hierin krijgen de 1,3 miljoen dagelijkse treinreizigers te maken krijgen met andere vertrek- en aankomsttijden. Meer dan 50.000 reizigers krijgen een kortere reistijd, terwijl iets minder dan 5.000 reizigers een langere reistijd krijgen.

Volgens de NS verandert er voor 95 procent van de reizigers de reis nauwelijks. Voor Sprinter-reizigers uit Noord-Nederland wordt de reistijd korter. Met name in Midden-Nederland kan de NS meer treinen gaan rijden. In de Randstad zijn een aantal drukke spitstrajecten inmiddels vol, waardoor de dienstregeling hier dit jaar niet uitgebreid kan worden. Reizigers kunnen hun nieuwe treintijden nu al checken. De NS heeft sinds kort de dienstregeling in hun reisplanner al bijgewerkt.

Noord-Nederland: sneller voor Sprinterreizigers

De bereikbaarheid van Noord-Nederland zal de komende jaren stapsgewijs worden verbeterd. het jaar 2020 is daarvoor een tussenstap. Sprinterreizigers uit Friesland zijn, door de nieuwe snellere Sprinter, 1 tot 4 minuten eerder op bestemming. Door de verbeterde overstap in Meppel, zijn zij 7 minuten sneller in Zwolle en zelfs een kwartier sneller in de Randstad. De keerzijde hiervan is wel dat de overstap tussen de Friese en Gronings-Drentse Sprinters voor een kleine groep reizigers langer wordt. Groningse en Drentse Sprinterreizigers zijn door de nieuwe SNG Sprinter 1 tot 4 minuten sneller in Zwolle.

Midden Nederland: vaker tussen Utrecht, Amersfoort, Harderwijk

Tussen Amersfoort en Utrecht wordt het aantal Intercity’s van 4 naar 6 per uur verhoogd. Hierdoor is er op dit traject meer kans op een zitplaats. In de spits zullen meer treinen rijden tussen Harderwijk, Nijkerk en Amersfoort: in de ochtend 4 naar Amersfoort en in de avond 4 naar Harderwijk. Reizigers zijn hiermee 10 minuten eerder op bestemming. Deze extra spitstreinen geven in Amersfoort een goede aansluitingen op de Intercity’s richting Utrecht Centraal en Schiphol Airport, waardoor de verbinding hier tot een halfuur korter kan worden.

Uitbreiding strandtrein Zandvoort aan Zee

In de zomerperiode van juni, juli en augustus zullen er extra treinen naar Zandvoort aan Zee gaan rijden, om zoveel mogelijk zonaanbidders naar Zandvoort te vervoeren Het aantal zal worden uitgebreid van 4 naar 6 treinen per uur. In de andere maanden blijft dit 2 treinen per uur, met uitzondering tijdens de Formule 1 race in de eerste week van mei.

De twee reguliere Sprinters rijden vanaf Amsterdam Centraal. De vier extra strandtreinen rijden tussen Haarlem en Zandvoort met goede aansluitingen in Haarlem, zodat reizigers uit Zandvoort niet lang hoeven te wachten en makkelijk over kunnen stappen.

Intercity Dordrecht - Brabant

De Intercityverbinding tussen Dordrecht en Eindhoven krijgt een come-back en zal 4 keer per dag gaan rijden. Dit is van belang omdat de treinen vanuit Den Haag naar Eindhoven niet meer in Dordrecht stoppen. Deze rijdt sinds vorig jaar vanuit Den Haag via de snellere HSL.

Aanpassing stationsnamen

Drie stations wijzigen per 15 december van naam. Zo zal Delft Zuid, welke de komende jaren grondig op de schop gaat, worden hernoemd naar Delft Campus, Amersfoort wordt Amersfoort Centraal en ook Eindhoven zal het predikaat Centraal gaan dragen.

Download hier de nieuwe spoorkaart en de nieuwe overzichtskaart met de belangrijkste wijzigingen.

Het vervangen van de gele vertrekstaten op Den Haag Centraal. (Foto: NS)
Het vervangen van de gele vertrekstaten op Utrecht Centraal. (Archieffoto: NS)