Vanaf 2023 een snellere verbinding tussen Randstad en Noord-Nederland

Reizigers die tussen de Randstad en het noorden van het land reizen, zullen vanaf 2023 een snellere treinverbinding krijgen. Het kabinet is donderdagavond akkoord gegaan om de HSL-verbinding vast te knopen aan Groningen en Leeuwarden.

Naast het extra vrijgekomen geld voor een snelle intercity-verbinding, is er ook is er een definitief akkoord gegeven voor de besteding van de kosten voor de verbouwing van Station Schiphol. Dat melden minister Cora van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur & Waterstaat) donderdagavond in een Kamerbrief. Met de spoorprojecten is er honderden miljoenen euro's gemoeid welke afkomstig is uit het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT), het infrastructuurfond van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Snellere verbinding

De NS wil in 2023 een nieuwe rechtstreekse treinverbinding starten van welke over de HSL van Breda naar Rotterdam rijdt om vervolgens via het reguliere spoor via Amsterdam Zuid naar Zwolle, Leeuwarden, Assen en Groningen te rijden. Hiervoor zal de NS het nieuwe ICNG-materieel in gaan zetten die met 200 km/u over de HSL rijdt. Op het reguliere traject zal er met 140 km/h worden gereden, maar op de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle zal dan een snelheid van 160 km/h worden gehaald. Dat dit mogelijk is heeft de NS al eerder dit jaar bewezen met een nachtelijke testrit tussen Groningen en Den Haag. In de toekomst zal duidelijk worden of op het Hanzelijn-traject ook nog eens 200 km/u kan worden gehaald. Hier wordt nog op gestudeerd.

Hiermee groeit het aantal Intercity direct-treinen over de HSL van 5 naar 6 per uur, waarmee ruimte komt voor meer reizigers. De nieuwe verbinding wordt mogelijk worden door de aanleg van twee cruciale wissels tussen Schiphol en Amsterdam Zuid, waartoe het Rijk, een overeenkomst sloot met vervoersregio Amsterdam en ProRail. Daarmee wordt het ook mogelijk om 8 keer per uur een Airport Sprinter te rijden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal.

"Dit is een eerste belangrijke stap om met een snelle trein de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland te verkorten. Wij hebben straks nieuwe Intercity’s die hoge snelheden van 200 km/u kunnen halen. Wij willen dat zoveel mogelijk reizigers in verschillende delen van Nederland hiervan kunnen profiteren.", zegt Roger Boxtel, topman van NS.

De reistijdwinst van Rotterdam naar Zwolle, en Noord-Nederland is in eerste instantie nog bescheiden te noemen. Naar verwachting komt dit uit op ongeveer 4 minuten. Dit komt doordat er ook een andere route vanaf Rotterdam naar het noorden loopt: Die verbinding die via Utrecht rijdt, en enkel over het reguliere spoor rijdt, is geografisch een stuk korter, maar rijdt er wel langer over. De NS meldt dat deze Intercity gewoon zal blijven bestaan.

Naar verwachting komt de reistijdwinst van Breda naar Zwolle uit op bijna een halfuur. Van Boxtel vervolgt: "We investeren in meer snelle treinen en hopen dat dit voor Nederland reden is om extra te investeren in meer snelle spoorlijnen. Denk aan een Lelylijn of een snellere lijn via Zwolle naar het Noorden."

De NS verwacht dat in 2022 de definitieve dienstregeling en reistijden bekend zullen worden.

Het artikel gaat onder de afbeelding verder

Foto: Alstom
Foto: Alstom

Vernieuwing station Schiphol

Ook is het kabinet definitief akkoord gegaan met de 237 miljoen euro kostende opknapbeurt van station Schiphol. Het Rijk draagt 78,8 miljoen euro bij, Schiphol 69,4 miljoen, de Vervoerregio Amsterdam 69,2 miljoen en de NS 20 miljoen. Hiermee zal vanaf 2022 de verbouwing, die drie jaar zal gaan duren, ervoor zorgen dat Schiphol Plaza uitgebreid wordt. Er zullen toegangspoortjes komen, de hal wordt flink vergroot en er komt een nieuw busstation. Uiteindelijk zullen de looproutes op en rond het gehele station worden aangepast voor een betere doorstroming van de reizigers.

Momenteel maken circa 95.000 reizigers per dag gebruik van het station, en naar verwachting zou dit over tien jaar 130.000 reizigers zijn. Een scheiding tussen trein- en luchtreizigers lijkt volgens de plannen de beste optie. Momenteel is er sprake van een filme stroom aan reizigers die met bagage zich over Schiphol Plaza verplaatst. Nieuwe looproutes moeten hier verandering in aan gaan brengen.

Schiphol Airport shuttletrein

Ook introduceert de NS in 2023 de 'Airport Sprinter' tussen Amsterdam Centraal en Schiphol en Hoofddorp. Hiermee moet de verbinding tussen de luchthaven en Amsterdam Centraal op peil blijven. De Sprinters vertrekken 8 keer per uur vanaf een vast perron en bieden reizigers iedere 7-8 minuten een comfortabele snelle verbinding. Reizen met bagage wordt makkelijker door de gelijkvloerse instap en brede deuren. Er komt ruimte voor de inzet van de Airport Sprinter doordat de Intercity direct-treinen via Amsterdam Zuid gaan rijden.

Ook sprak in 2016 toenmalig president-directeur Pier Eringa van ProRail de ambitie uit om de Noord-Zuidlijn door te trekken naar Schiphol. Aan het begin van 2019 jaar is Schiphol-topman Dick Benschop daarover in overeenstemming gekomen met de gemeente Amsterdam. Waneer de plannen uitgevoerd zullen worden is momenteel nog niet duidelijk.

Foto: PPP
Schiphol Plaza is momenteel nog een knooppunt voor overstappers en luchtvaart-reizigers. Vanaf 2022 moet hier een scheiding in komen. (Foto: PPP)