Mogelijke noodoplossing bij nieuwe vertraging Hoekse Lijn

De gemeente Rotterdam en de RET werken aan een nood-scenario om de Hoekse Lijn binnen 3 maanden in gebruik te kunnen nemen, mocht er opnieuw vertraging oplopen. De plannen zijn om een aangepaste metrodienst te rijden met minder metrostellen en een lagere snelheid te rijden.

Het betreft een ‘terugvaloptie’ die pas in beeld komt wanneer er opnieuw een vertraging van de oplevering plaatsvindt. Binnenkort moet hier meer duidelijk over worden, zodra de nieuwe testresultaten bekend zijn.

Noodoplossing

Mochten de RET en de gemeente voor de noodoplossing kiezen, dan kan het nog zeker 2,5 maand duren voordat de eerste reizigers gebruik kunnen maken van de Hoekse Lijn. Wel zullen de metrostellen dan minder frequent en op een lagere snelheid rijden.

Beveiligingssoftware

Momenteel zitten de gemeente en de RET in de maag met de problemen in van beveiligingssoftware. Zo bleek dat de overgang op de Deltaweg in Maassluis niet goed sluit. Mogelijk speelt dat probleem ook op andere locaties. Mochten de noodmaatregelen van kracht worden, zal er gebruik worden gemaakt van de niet-storingsvrije software. De knelpunten worden dan 'geïsoleerd en handmatig opgelost'. Zo denkt de gemeente na over de inzet van verkeersregelaars bij overwegen.

De beveiligingssoftware is ondanks de huidige problemen te gebruiken voor een nooddienstregeling. Vorig jaar was dit nog onmogelijk omdat het systeem nog teveel problemen kende.

Vertraging

De Hoekse Lijn zou aanvankelijk op 1 september 2017 rijden, en heeft inmiddels al een anderhalf jaar vertraging opgelopen. Ook vormt de ombouw van de Hoekse Lijn een hoofdpijndossier voor de gemeente, waarbij er keer op keer extra geld in geïnvesteerd moest worden door de vele tegenvallers. In fabruari 2018 werd bekend dat er een wethouder van de gemeente Rotterdam afgetreden zou zijn vanwege het debacle.

Snelheid

Het is nog niet duidelijk tot hoever de de tijdelijke snelheid  gelimiteerd zal worden. Normaal rijdt de metro met 100 kilometer per uur van Schiedam naar Hoek van Holland. Maar met een lagere snelheid zou de rit langer duren. Ook kunnen er hierdoor minder metrostellen rijden. De frequentie is momenteel ook nog niet bij hen bekend, en zal nog onderzocht worden.

Foto: Archieffoto
Archiefafbeelding van de Hoekse Lijn