Rijk en provincies leggen extra geld neer voor Maaslijn

Er wordt door het Rijk en de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland extra geld neergelegd voor de verbetering van de Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen. Daarnaast zal het Rijk het gebruik van de subsidie in de gaten houden.

Het is de bedoeling dat de vernieuwde Maaslijn tussen december 2023 en december 2024 wordt opgeleverd. Vanaf dan zou de Maaslijn geëlektrificeerd moeten zijn en voorzien zijn van een extra spoor. De provincie Limburg laat weten dat er hard gewerkt zal worden om de ombouw te versnellen, nadat vorig jaar bekend werd gemaakt dat de Maaslijn niet op tijd én niet binnen het vastgestelde budget kon worden aangepast.

Budget

Voor het project is 54,6 miljoen euro uitgetrokken, waarvan 50 miljoen wordt financieerd door het Rijk. De partijen hebben nu het budget voor de ombouw verhoogd naar 213 miljoen euro. Het Rijk betaalt daarvan in totaal 60 miljoen euro, terwijl Limburg 99,9 miljoen neertelt, Noord-Brabant 31,6 miljoen en Gelderland 21,5 miljoen euro.

"Snelle oplossing"

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven schrijft tegenover de Tweede kamer dat er snel een oplossing moet komen voor de reizigers. Het is lastig om een robuuste dienstregeling aan te houden, waarbij de spoorlijn al diverse vertragingen en tegenvallers kent.

"De afspraken die Rijk en regio nu met elkaar hebben gemaakt, geven een nieuw en helder perspectief. Ik heb er vertrouwen in dat samen met de regio dit project tot een goed einde kan worden gebracht", schrijft de staatssecreraris. Eerder liet ze weten dat ze een dubbel spoor op de Maaslijn niet nodig vond. Met het extra budget zou een uitbreiding van het spoor wel mogelijk worden gemaakt.

Ook voor spoorvervoerder Arriva zal er meer duidelijkheid gaan volgen over het gebruik van de lijn. Momenteel rijdt de vervoerder nog met diesel-treinen. Uiteindelijk zullen dit driedelige-Flirt treinen gaan worden die nog gefabriceerd moeten worden. Deze treinen zullen extra deuren krijgen zodat de reizigers sneller kunnen instappen. Tot aan 2024 zullen Arriva en de provincies nog met verbeterplannen komen totdat de lijn geëlektrificeerd zal zijn.

Foto: Stefan Geertsen
De Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond waar Arriva rijdt.
Foto: Stefan Geertsen (Flickr; Creative Commons)