Vanaf 2025 treinverbinding tussen Veendam en Stadskanaal

Eindelijk is er na vele jaren zekerheid over de verbinding tussen Veendam en Stadskanaal. Vanaf 2025 zal er tussen beide plaatsen een spoorverbinding komen voor reizigersvervoer. Dit werd woensdagochtend bekend gemaakt tijdens een persconferentie.

Zowel ProRail, Arriva, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) en museumspoorlijn S.T.A.R. hebben elkaar gevonden in de onderhandelingen. Dit gaat voor de S.T.A.R betekenen dat zij ook het recht blijven krijgen om van de spoorlijn tussen Veendam en Stadskanaal gebruik te mogen maken. Op zondag zou er voor de museumspoorlijn een mogelijkheid in de dienstregeling blijven om het spoor te mogen gebruiken.

Reistijd

Ook werd er tijdens de perconferentie een helder beeld geschept over de treinen die er zullen rijden. Zo gaat er in 2025 een sneltrein rijden waarmee reizigers in 34 minuten van Groningen naar Stadskanaal kunnen reizen. Met de stoptrein zou deze reis 41 minuten in beslag nemen. De reistijd tussen Groningen en Veendam kost met de sneltrein een kwartier.

Onduidelijkheid

De afgelopen jaren was er nog veel onduidelijkheid over de ombouw van de spoorlijn zodat ook Stadskanaal op het hoofdrail-net aangesloten kon worden.  Eerder sprak de provincie Groningen de ambitie uit om in 2019/2020 de nieuwe verbinding gebruiksklaar te hebben.

Gedeputeerde Fleur Gräper had aanvankelijk gehoopt om voor de kerstdagen in 2018 duidelijkheid te geven over de treinverbinding, maar die termijn werd uitgesteld naar maart 2019. De reden daarvan was dat ProRail toen nog geen duidelijkheid kon scheppen over het beheer- en de onderhoudskosten van de vernieuwde spoorlijn.

Burgemeester Froukje de Jonge (CDA) van Stadskanaal vertelde eerder op de Nieuwjaarsreceptie van de gemeente al dat Stadskanaal dit jaar voor een beslissend jaar zou staan. "De trein is qua leefbaarheid en economische ontwikkeling van groot belang. Wij hopen dat het een positief besluit is, maar ik ben een positief ingesteld mens", zei ze begin januari.

Aanleg

Het beveiligen en opknappen van de treinverbinding tussen Veendam en Stadskanaal gaat circa 63 miljoen euro kosten. Met ministerie legt hier nog eens 5 miljoen euro bij. Uiteindelijk moet in 2022 de schop in de grond gaan. De komende jaren zullen er definitieve plannen worden uitgewerkt voor de spoorlijn waarvan Arriva hoopt dat er dagelijks 1900 in- en uitstappers op Stadkanaal zullen zijn.

De S.T.A.R. krijgt een anderhalf miljoen euro voor het gebruik van hun grond waarop de spoorlijn ligt.

Foto: Derk Jan Remmers
Foto: Derk Jan Remmers