Deutsche Bahn test nieuwe innovaties uit met eigen testtrein

Naast dat ProRail testen uitvoert met een zelfrijdende trein op de Betuweroute, heeft ook de Deutsche Bahn een speciale testtrein op haar spoor rijden waarmee ze innoverende technologieën uittesten. Een van de nieuwe snufjes zijn er wordt uitgetest zijn het nieuwe mobiele 5G communicatienetwerk.

Nieuwe digitale technologieën moeten in de toekomst gaan leiden tot eer railcapaciteit, meer klimaatvriendelijke mobiliteitsdiensten, betere betrouwbaarheid van het materieel en infrastructuur, en meer klantcomfort. Om deze technologieën voor het spoor snel te ontwikkelen en op betrouwbare wijze in te zetten, heeft Deutsche Bahn het "Advanced TrainLab" in gebruik genomen. Met de testtrein biedt DB de hele industrie de mogelijkheid om toekomstige technologieën te testen, onafhankelijk van de normale spoorwegactiviteiten.

Professor Dr. Sabina Jeschke, DB-bestuurslid voor digitalisering en technologie: "'s Werelds snelste laboratorium op rails zal de digitalisering van treinen een enorme impuls geven. Of het nu gaat om antennes, sensoren of cameratechnologie - we kunnen alle denkbare voertuig- en IT-componenten in het echt testen en ze snel in de praktijk brengen."

Testtrein

De testtrein is een ICE-TD uit de serie 605. De dieselelektrische aandrijving maakt het mogelijk om de trein in geheel Duitsland in te zetten, ongeacht er bovenleiding aanwezig is. De topsnelheid van 200 km/h maakt een breed scala aan proeven op hoge snelheid mogelijk. De 107 meter lange trein is voorzien van vier delen en heeft een as-last van 15 ton. Doordat de trein uit vier delen bestaat is er een ruime mogelijkheid voor testopstellingen.

Proeven met 5G

Op dit moment, worden er drie mobiele antennes voor de nieuwe 5G netwerk geïnstalleerd. Deze zullen worden getest door DB met Ericsson als onderdeel van het 5G-Connected Mobility initiatief. Deze proeven vinden plaats op de hogesnelheidslijn tussen Nürnberg-Ingolstadt.

Met het 5G-netwerk moeten gegevens honderd keer sneller via het netwerk worden verzonden en ontvangen dan de huidige standaard. Niet alleen kunnen reizigers sraks profiteren van extra hoge snelheden tijdens het surfen, maar ook kan 5G bijvoorbeeld ingezet worden voor direct cameratoezicht of het monitoren van de trein.

Sensor-technologie

In de komende maanden zal het de 'Advanced TrainLab' worden gebruikt voor proeven op het gebied van sensortechnologie die zullen worden ingezet voor de detectie van objecten en obstakels, evenals voor signaal- en omgevingsdetectie. Pogingen om de positie van treinen in realtime te bepalen, worden ook uitgevoerd. Ook staan er tests gepland waarmee de trein kan comminiceren met andere voertuigen of infrastructuur, waaronder spoorwegovergangen.

Foto: Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben

Foto: Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben
Foto's: Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben