Antea Group gaat ProRail helpen bij aanpak van onbeveiligde overwegen

Spoorbeheerder ProRail krijgt hulp van Antea Group uit Heerenveen bij de aanpak van ruim vijftig onbewaakte spoorwegovergangen. Momenteel telt ons land nog zo'n 110 Niet Actief Beveiligde Overwegen (NABO's) waarvan de spoorbeheerder deze graag ziet verdwijnen. Antea Group zal de komende vijf jaar in opdracht van ProRail oplossing zoeken voor deze spoorwegovergangen.

Het bureau regelt vergunningen en begeleidt de werkzaamheden die aannemers en bouwbedrijven uitvoeren, "We gaan bijvoorbeeld kijken of er wandelbruggetjes of tunneltjes moeten komen", legt Antea-manager David Verspeek tegevenover de Leeuwarder Courant uit. "Ons beeld is dat we in vijf jaar toch wel vijftig spoorwegovergangen hebben weten af te ronden.". De meeste onbeveiligde spoorwegovergangen bevinden zich in Noord-Nederland.

Volgens woordvoerder Jaap Eikelboom van ProRail kost het tussen de 800.000 en 1 miljoen euro om een spoorwegovergang te beveiligen. Het ministerie van Infrastructuur en Rijkswaterstaat betaalt 50 miljoen euro, de overige 50 miljoen euro zal afkomstig moeten zijn van gemeenten en provincies.

Foto: ProRail
Foto: ProRail