Treinreizigers steeds positiever over NS

Treinreizigers zijn steeds positiever over de NS. Het percentage daarvan lag vorig jaar op 86 procent, maakt de vervoerder vandaag bekend. In 2017 lag het percentage nog op 80 procent. Het is de hoogste waardering sinds de start van de metingen in 2004. Toen lag de waardering nog op 66 procent.

De NS het onderzoek uitgevoerd onder 45.200 treinreizigers, en wordt door het Ministerie van Infrastructuur gebruikt om te kijken hoe de NS presteert. Vorig jaar moest dit waarderingspercentage boven de 73% liggen.

Naast het oordeel voor het reizen per trein, worden nog meer zaken beoordeeld. Het hoogste oordeel is voor de vriendelijkheid van het treinpersoneel. Deze steeg van 91% naar 92%. De snelste stijger is de hygiëne van de trein. Deze steeg van 62% naar 68%.

Overtreffende verwachting

Volgens Thijs Urlings, gepromoveerd econometrist en teamleider klanttevredenheid bij NS overtreft de beoordeling de verwachting: “Voor een deel kunnen we dat verklaren doordat we vaker op tijd rijden, door nieuwe treinen en vernieuwde stations en ook de gastvrijheid van onze collega’s. Bovendien zorgt het lage aantal storingsdagen ervoor dat de reiziger positiever is. Maar helemaal verklaren of beïnvloeden, kunnen we het niet. Een zonnige zomer en draaiende economie helpen ook voor een gunstige beoordeling”

De NS voert continu klantonderzoeken uit, welke belangrijk zijn, zegt Urlings. “Met het waarderingscijfer wordt door het ministerie mede beoordeeld hoe wij het doen. We moesten in 2018 bovendien minimaal 74% halen.” Aan een voorspelling voor volgend jaar durft Urlings zich niet te wagen: “86% is in Nederland erg hoog. Het is waarschijnlijker dat de waardering volgend jaar iets zal dalen dan dat deze gaat stijgen.

Foto: Alfenaar
Foto: Alfenaar