Siemens presenteert 'Smartron'-locomotief

Siemens heeftbegin deze maand een nieuwe locomotief gepresenteerd voor in Duitsland: de 'Smartron'. Deze volwaardige locomotief is speciaal bedoeld voor de vracht-sector en maakt gebruik van alle voordelen van standaardisatie, waardoor deze voor veel doeleinden in te zetten is.

De nieuwe locomotief is bedoeld voor de markt in Duitsland en zorgt hij voor klanten voor een kostenefficiënte werking en de hoogste veiligheidsnormen. De Smartron heeft al zijn toelating verkregen voor de diensten in Duitsland. De locomotieven kunnen nu worden besteld en zullen eind 2018 worden geleverd. De eerste locomotief van de nieuwe serie is onmiddellijk beschikbaar voor klanten voor testritten en demonstraties.

"Met de nieuwe Smartron bieden we onze klanten een krachtige en betrouwbare locomotief die is geconfigureerd voor specifieke activiteiten, waardoor een eenvoudig aankoopproces mogelijk is: een standaardversie, een standaardcontract, een standaardprijs - dat is het idee achter de Smartron, "zegt Sabrina Soussan, CEO van de divisie Mobility bij Siemens.

De Smartron is gebaseerd op beproefde componenten van de Vectron, die al meer dan 100 miljoen kilometer aan bedrijfszekerheid heeft bewezen. De locomotief heeft een maximaal vermogen van 5,6 MW en een topsnelheid van 140 km / h. Het werkt op de standaard 1.435 mm-meter en weegt ongeveer 83 ton. De Smartron is ontworpen voor het 15-kV wisselstroomsysteem en is uitgerust met het PZB / LZB-treinbeveiligingssysteem. De locomotief wordt geleverd in de standaardkleur "Capri Blue".

De techniek van deze 'standaard-locomotief' laat het niet toe om ingezet te kunnen worden in Nederland of België. Het zusje hiervan, de Vectron, kan dat overigens wel.

Update: Bericht aangepast naar aanleiding van de inzet in Nederland via een tip aan de redactie.

Foto: Siemens
Foto: Siemens