Opnieuw dreigen boetes voor NS en ProRail

NS en ProRail hebben in de eerste helft van het jaar "ronduit tegenvallend" gepresteerd op de hogesnelheidslijn tussen Schiphol en België. Dat concludeert staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu). Ze wil de druk nu op beide organisaties verder opvoeren.

Eerder heeft ze al boetes uitgedeeld bij slechte prestaties, en ook is ze van plan om de HSL te gunnen aan andere concurrenten.

De Intercity Direct die op de HSL-lijn, had in de eerste zes maanden van 2017 de grens van het de punctualiteit overschreden dat er weer een boete dreigt. Dijksma "verwacht van NS en ProRail dat zij er alles aan zullen blijven doen om zich in de tweede helft van dit jaar te revancheren", schrijft ze aan de Tweede Kamer.

Wel trekt de bewindsvrouw verder 60 miljoen euro uit om de infrastructuur van de HSL te verbeteren.

NS en ProRail

Zowel de NS als ProRail hebben de staatssecretaris laten weten dat ze niet durven te beloven dat er in het restant van dit jaar genoeg verbetert. Om de reizigers tegemoet te komen, hoeven zij binnenkort buiten de spits geen toeslag meer te betalen voor reizen tussen Schiphol en Rotterdam. De regeling gaat nog voor het eind van het jaar in en wordt betaald uit de boetepot. Naar verwachting zal deze na een maand of drie leeg zijn.

Foto: Treinenweb
Foto: Treinenweb