Sensoren moeten helpen bij problemen op spoor door winterweer

Dankzij draadloze sensoren op de treinrails kan ProRail in de toekomst sneller inspelen op problemen door onder meer winterweer. Door het plaatsen van smart sensoren op onze infrastructuur en ze aan te sluiten op een speciaal draadloos communicatienetwerk kan de spoorbeheerder van alles op afstand meten, waaronder de temperatuur, trillingen, versnellingen, luchtdruk en vocht.

ProRail heeft de sensoren afgelopen jaar rond Utrecht Centraal getest. Doel was om de temperatuur van wissels te meten, zodat we direct kunnen zien of bijvoorbeeld de wisselverwarming nog functioneert en hoe het spoor zich gedraagt bij de actuele temperatuur. De resultaten waren positief.

"Dankzij de sensoren krijgen we snel informatie en kunnen waar nodig bijsturen. Als de wisselverwarming bijvoorbeeld niet goed werkt, dan krijgen we dat door via de sensoren. Hierdoor is er bij winterweer minder kans op vertragingen en kunnen we waar nodig sneller de dienstregeling aanpassen. De komende tijd bekijken we of en waar we de sensoren nog meer kunnen plaatsen." schrijven ze op hun website.

De sensoren helpen bijvoorbeeld bij het meten van de temperatuur van het wissel. Dit is belangrijk, omdat sneeuw en kou de kans op storingen aan wissels vergroot. Ze kunnen bevriezen, of blokkeren door ijs en sneeuw. Het verwarmen van de wissels kan dat voorkomen. Zodra het koud wordt, worden er daarom 5500 van de ruim 7000 wissels automatisch verwarmd.

Foto: Nederlandse Spoorwegen
Foto: Nederlandse Spoorwegen

Bron: ProRail