Dijksma: "Niet alle trajecten in 2030 voorzien van ERTMS"

Tot 2030 zullen maximaal twaalf van de 36 spoortrajecten in ons land overgaan op ERTMS, een nieuw Europees Veiligheidssysteem. "Meer kan voor die tijd niet", aldus staatssecretaris Dijksma donderdag in een debat in de Tweede Kamer.

Onder meer de trajecten Leiden-Den Haag, Hilversum-Amersfoort, Roosendaal-Den Bosch, Roosendaal-grens en Eindhoven-grens zullen de komende 13  jaar als eerste worden voorzien van het moderne beveiligingssysteem.

Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het nieuwe systeem op alle belangrijke trajecten in heel Europa voor 2030 gerealiseerd zou zijn, maar dat lijkt onmogelijk. Door vertraging in met name Duitsland en Frankrijk heeft de Europese Commissie de planning herzien. Volgens Dijksma is het daarom ook niet nodig dat alle Nederlandse trajecten voor die tijd met het nieuwe systeem zijn uitgerust.

Dit voorjaar besloot ze daarom al om 250 miljoen euro die oorspronkelijk voor de ontwikkeling van het ERTMS project bedoeld waren in Schiphol te steken. Ook zou er verder nog werden gesneden in de trajcten die als eerste het ERTMS beveiligingssysteem zouden krijgen.

Foto: NS
Foto: Nederlandse Spoorwegen