Ondertekening deal BAM Deense spoortunnel vertraagd

De ondertekening van het contract voor de bouw van een tunnel die Denemarken en Duitsland met elkaar verbindt is uitgesteld. De opdrachtgever maakte vrijdag kort voor de ondertekening door onder meer bouwbedrijf BAM bekend dat er een klacht is ingediend over de aanbesteding van de megaklus ter waarde van in totaal zo'n 6 miljard euro.

De ondertekening zou volgens de opdrachtgever binnen een maand alsnog moeten kunnen plaatsvinden. Het gaat om zowel een spoortunnel als een tunnel voor het wegverkeer. Bij de bouw van de tunnel en de toegangswegen zijn naast BAM branchegenoten uit Denemarken, België, Duitsland en Frankrijk betrokken.

Ook Boskalis en Van Oord zijn betrokken bij het project dat 8,5 jaar gaat duren, en staan nu eveneens in de wachtkamer. De baggeraars werken in een ander consortium mee aan onder meer het graven van de geul waar de achttien kilometer lange tunnel in wordt afgezonken. Boskalis en Van Oord krijgen elk 300 miljoen euro voor de klus.

Op dit moment gaat de trein tussen Rødby en Puttgarden nog op de veerboot, die er ongeveer drie kwartier over doet. Als de spoortunnel straks af is, wordt de reistijd verkort tot slechts zeven minuten. Er worden dagelijks zo'n 4.000 treinreizigers verwacht. Onder andere de treinen Kopenhagen - Hamburg zullen van de nieuwe tunnel gebruik gaan maken. Aanvankelijk was de gedachte dat de tunnel in 2021 af zou zijn, maar dat wordt minimaal 2024 of later.

De Fehmernbelt-verbinding wordt de langste verkeers- en spoortunnel ter wereld, schrijft het ANP. Er zijn nog wel langere tunnels voor alleen de trein.

Een spoorwegtunnel in Europa

Bron: Treinreiziger