NS wil ICE laten omleiden via Betuweroute

Op verzoek van de NS studeert ProRail op plannen om de ICE-trein tussen Amsterdam en Frankfurt in 2017 mogelijk enkele keren om te laten leiden via de Betuweroute. Op deze manier moet bij werkzaamheden tussen Arnhem en Utrecht, de trein alsnog meer op de route blijven dan anders. Nu wordt bij omeidingen de trein omgeleid via Eindhoven en Venlo, waarbij er een stop op Arnhem, Duisburg en Düsseldorf tijdelijk verdwijnt.

De trein zou praktisch al over de Betuweroute kunnen rijden die normaal voor goederenvervoer gebruikt wordt. Hiermee zou zelfs een uur tijd worden ingeleverd die normaal extra zou zijn vanwege de omleiding via Venlo. Het is de bedoeling dat de trein dan bij Meteren (in de buurt van Geldermalsen) de Betuweroute op zou gaaan, om vervolgens bij Elst er weer af te gaan. Met dit verzoek van de NS is ProRail aan de slag gegaan om dit traject als omleidingsroute te onderzoeken.

ProRail onderzoekt nu hoe de Betuweroute tijdelijk geschikt kan worden gemaakt voor omgeleide reizigerstreinen, voor enkele periodes in 2017. Volgens een woordvoerder is het niet de bedoeling dat de Betuweroute vaker gebruikt gaat worden als omleidingsroute voor reizigerstreinen maar zou het alleen incidenteel zijn. Met 25 kV aan spanning op de bovenleiding en 'ERTMS level 2' zijn er ook weinig reizigerstreinen die van de route gebruik kunnen maken, maar de ICE zou van deze mogelijkheden al voorzien zijn.

Foto: Clicgauche
Foto: Clicgauche