Minder treinuitval dankzij slimme hekken op station Breda

Op elf locaties op en rond het station van Breda zijn de afgelopen weken langs het spoor inklapbare 'slimme hekken' geplaatst waardoor baanwerkers veilig kunnen werken naast in gebruik zijnde sporen. Deze nieuwe innovatie is een onderdeel van een pilot die uitgevoerd wordt door ProRail en BAM Infra Rail, en gecertificeerd is door keuringsinstituut Aboma Keboma.

Veiligheid is voor baanwerkers van groot belang, gezien ze regematig op trajecten werken waar het spoor in dienst is. Jaarlijks vonden er vaak enkele ongelukken plaats lang het spoor, waarbij werkers r om het leven kwamen omdat zij, al dan niet in een moment van onachtzaamheid, door een trein gegrepen werden. "Die tijd ligt gelukkig ver achter ons", aldus woordvoerder René Vegter van ProRail. "Maar vanwege de strenge veiligheidseisen worden tegenwoordig bijna altijd beide sporen gesloten, ook als maar aan één spoor gewerkt wordt".

Volgens Vegter was ProRail al een tijd op zoek naar een oplossing waarbij er veilig aan een bepaalde baan gewerkt kan worden, terwijl een ander spoor gewoon in dienst kan blijven. Deze innovatie is door BAM ontwikkeld en gerealiseerd. Met het nieuwe 'Happy Railing Schaarfence' (HRS) kunnen de hekken tijdelijk worden ingeschoven, en uitgeklapt op momenten dat er juist wel of geen arbeid aan het spoor verricht wordt.

Uiteindelijk kunnen hierdoor minder mensen hinder hebben tijdens verzaamheden, zomdat er gewoon aan een enkele spoor gewerkt kan worden. En hoeft er dus niet een geheel traject afgesloten te worden.


Werkzaamheden aan een spoor.
Foto: Roel Hemkes (CC)

 

Bron: BN de Stem