NS neemt extra maatregelen tegen te drukke treinen

De NS neemt maatregelen om de reizigers drukte in 2016 en begin 2017 tegen te gaan. Zo wordt niet-noodzakelijk onderhoud gefaseerd uitgevoerd en zal het Mat'64 materieel tot april nog worden ingezet als reserve, wat inmiddels al gebeurt. Ook komen er op termijn oude dubbeldekkers opnieuw in dienst en wordt de verhouding tussen eerste en tweede klas verbeterd in de zes-delige SLT-sprinters.

Op enkele trajecten waar het in de spits structureel te druk blijft, worden reizigers geholpen met een volwaardig busalternatief, reisinformatie op maat en andere alternatieven. Om de enorme piekbelasting in de spits tegen te gaan, werkt NS samen met grote bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen om de capaciteit op het spoor beter te benutten. NS laat kantoorpersoneel vanaf volgend jaar buiten de ochtendspits reizen om reizigers meer plaats te bieden. Dit staat in het plan dat NS vandaag aan staatssecretaris Dijksma van infrastructuur en Milieu heeft aangeboden. NS trekt 8,5 miljoen euro uit voor deze extra maatregelen bovenop de ca. 320 mln. die al wordt geïnvesteerd in extra materieel voor 2016 en 2017.

NS voorziet voor 2016 en begin 2017 dat er in de spits op enkele trajecten hinder zal zijn voor reizigers door te drukke treinen. Deze drukte concentreert zich in de spits op enkele specifieke trajecten. Afhankelijk van de periode in het jaar komt NS in 2016 10 tot 45 rijtuigen te kort. Dit komt omdat bijna de gehele reservevloot is ingezet om het wegvallen van de Fyra op te vangen, ook stroomt de Mat’64 uit. Nu de economie aantrekt, neemt de reizigersgroei boven verwachting toe (+3,3% extra reizigers in de spits dit jaar). Ook maken meer studenten gebruik van de trein door het behoud en de uitbreiding van de OV-studentenkaart. In 2016 wordt daarnaast op een groot aantal plekken gewerkt aan de verbetering van het spoor en stations, wat beperkingen voor de inzet van treinen tot gevolg heeft.

NS biedt maximaal aantal zit- en staplaatsen

Om de verwachte drukte in 2016 en begin 2017 aan te pakken, spant NS zich maximaal in om extra vervoersplaatsen te bieden en de hinder voor reizigers te beperken. NS zet haar hele treinvloot maximaal in, inclusief de reserves. Niet-noodzakelijk onderhoud en revisies worden uitgespreid over een langere periode en de Mat’64 wordt tot april in reserve gehouden. Door de verhouding tussen de 1ste en 2de klasse bij het Sprintertype SLT-6 aan te passen, ontstaan meer zit- en staplaatsen voor de 2de klas.

Alternatieven voor reizigers

Door betere reisinformatie, ook over de drukte op trajecten, en reisalternatieven te bieden, krijgen reizigers meer regie over hun reis. Ook ontwikkelt NS voor specifieke spitstreinen een maatwerkaanpak om de piekbelasting te verminderen. Voor enkele trajecten waar de knelpunten naar verwachting het grootst zijn, is een plan gemaakt om tijdelijk een volwaardig busalternatief te bieden (2.800 extra zitplaatsen). Samen met de overheid, onderwijsinstellingen en werkgeversorganisaties zet NS zich maximaal in om de capaciteit op het spoor beter te benutten en de extreme piekbelasting in de spits tegen te gaan. NS zal haar medewerkers op kantoor daarom vanaf volgend jaar buiten de spits laten reizen.

320 miljoen euro voor nieuwe en extra treinen

De genomen extra maatregelen zijn snel inzetbaar, effectief en in te passen binnen de dienstregeling. Dit alles kan niet voorkomen dat het druk is in 59 spitstreinen op een totaal van circa 5.000 treinritten per dag. Hiermee leveren we een maximale inspanning om reizigers zo comfortabel mogelijk te vervoeren. Met de extra maatregelen is een bedrag van ongeveer 8,5 euro miljoen gemoeid, exclusief de kosten voor gerichte inzet van bussen op een aantal drukke trajecten (circa 2 à 3 miljoen euro per kwartaal).

Dit alles komt bovenop de sinds 2014 gedane investeringen van circa 320 miljoen euro voor nieuw materieel en de terugkeer van 29 dubbeldekkers. Eind 2014 is een spoedbestelling bij fabrikant Stadler geplaatst voor 58 nieuwe Sprinters, de eerste komen eind 2016 in dienst en de komende periode zullen de eerste treinen worden afgeleverd voor toelatingsproeven en personeelsinstructie.

Roger van Boxtel: “We zetten met alle maatregelen alles op alles om reizigers een comfortabele reis te bieden. We rijden in 2016 volle bak met al het materieel dat we hebben. Vooruitlopend op de komst van nieuwe treinen willen we met extra maatregelen onze reizigers meer alternatieven bieden om de reis naar hun hand te zetten.”, aldus Roger van Boxtel, CEO van NS.

Géén extra materieel huren

De NS heeft aangegeven geen extra materieel te huren. Recentelijk werd nog bekend gemaakt dat de Nederlandse Spoorwegen nog oude ICL-rijtuigen konden huren, welke ze al eerder eens tot 2010 gehuurd hadden. Deze rijtuigen zouden nog steeds de kleurstelling van de NS hebben behouden, en de eigenaar HEROS-rail zou de NS aangeboden om deze rijtuigen te huren. Vooral omdat de NS op dit moment niet verlegen zit met locomotieven (vooral van het type 1700).

De NS heeft hier geen gebruik van gemaakt. Eén van de reden zou zijn dat het gebruiksklaar maken van deze rijtuigen te lang zou duren. "De betreffende rijtuigen (ICL) zijn o.a. uitgeschreven en moeten daarom toegelaten en aangepast worden om in Nederland te mogen rijden. Dat duurt te lang, kost te veel en is daarmee om deze en andere redenen geen reële optie. Eind volgend jaar komen de eerste nieuwe Sprinters al.", meldde de NS al eerder op hun website.


Foto: Harrie van Veen

Bron: Nederlandse Spoorwegen