NMBS zet sein op groen voor miljardenorder nieuwe treinen

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS hebben groen licht gekregen voor een order bij Bombardier. Het gaat om de levering van maximaal 1.362 stuks M7-dubbeldeksrijtuigen voor een totaalbedrag van 3,3 miljard euro. De vakbonden bij Bombardier in Brugge reageerden opgelucht op het nieuws, maar benadrukken dat hiermee nog niet alle problemen bij de treinbouwer van de baan zijn.

De rijtuigen worden in een aantal verschillende periodes geleverd. De eerste periode zullen dit 445 rijtuigen zijn met een waarde van de order voor 1,3 miljard euro. Deze levering zal tussen september 2018 en december 2021 plaatsvinden.

De treinen zullen meer comfort gaan bieden voor de reiziger. Zo komt er meer zitplaats en zullen de treinen beschikken over de modernste veiligheidssystemen, zoals TBL+1 en het Europese ECTS die langzamerhand steeds verder in Europa wordt uitgerold. Ook zullen de treinen gebruik kunnen maken van grensoverschrijdens verkeer, zoals mogelijk een verbinding met Roosendaal. De trein zal een snelheid van maximaal 200 kilometer per uur kunnen halen.

In totaal worden er 145.000 zitplaatsen geboden aan reizigers.

Opgelucht

De bestelling betekent goed nieuws voor de Brugse vestiging van treinbouwer Bombardier, voor wie de bestelling "van levensbelang" was. Hierdoor is er nu voor meer dan driehonderd werknemers baanzekerheid. De vakbonden reageerden dan ook opgelucht na de bekendmaking van de bestelling.

"Dit order was essentieel voor het voortbestaan van Bombardier in Brugge", reageert Peter Jacobs van ABVV Metaal. "Het is alleszins heel positief, ook voor de tewerkstelling want met dit order is er werkzekerheid voor 200 van de 350 werknemers vanaf 2018. Het biedt wat ademruimte om ons orderboek opnieuw goed vol te krijgen, wat alle problemen zijn alleszins nog niet van de baan." reageert hij verder.

"We moeten wel nog zien de periode tussen nu en 2018 te overbruggen, want we kampen met 25 procent tijdelijke werkloosheid en 85 van onze mensen zijn nu al tewerkgesteld in het Franse Crespin", voegt Luc Logghe van ACV-CSC Metea, een Belgische industrievakbond, eraan toe.

"We proberen met co-sourcing de mensen aan boord te houden, want het is belangrijk de knowhow in Brugge te verankeren. Deze bestelling vormt zeker een goede sokkel om de komende jaren andere bestellingen aan te trekken. We kijken ook naar de directie. Zij hadden inspanningen beloofd als dit order aan ons zou worden toegekend. Het is nu zover, dus de top moet nu het orderboek verder aanvullen."

Foto: NMBS

Foto's: NMBS