Arriva doet opnieuw gooi naar treinen op de HSL

Vervoersbedrijf Arriva heeft opnieuw aangeboden om over de HSL-lijn een trein tussen Amsterdam en Brussel te laten rijden. Het dochterbedrijf van Arriva, de Deutsche Bahn denk sneller een geschikte hogesnelheidstrein te kunnen leveren voor de verbinding.

Arriva kwam bij de aanbesteding voor de hogesnelheidslijn als tweede uit de bus en bood na het mislukken van de Fyra ook al aan om de concessie van NS over te nemen. Deze hulp werd door de toenmalige staatssecretaris Mansveld afgewezen. Nu het vernietigende Fyra-rapport in de Kamer is verschenen wil de Anne Hettinga, directeur van Arriva Nederland, een nieuwe worp doen. In De Telegraaf kan hij niet zeggen wanneer zijn bedrijf het op traject zou kunnen rijden, maar hij denkt het in ieder geval sneller te kunnen regelen dan NS, die zelf op zijn vroegst in 2020 verwacht.

De Nederlandse Spoorwegen zijn tot 2025 concessiehouder van het traject. Dan heeft het nationale spoorbedrijf zijn nieuwe intercity's binnen, die zowel op de HSL-lijn als het conventionele spoor kunnen rijden. Hettinga heeft kritiek op de plannen van NS, die zijn volgens hem niet alleen 'veel te laat', maar ook nog eens niet de afgesproken hogesnelheidstreinen. De nieuwe intercities die de NS besteld heeft kunnen volgende de aanbesteding maar maximaal 200 kilometer per uur rijden.

Ook de reizigersorganisatie Maatschappij voor een Beter OV pleit voor een nieuwe kandidaat op het HSL-spoor. Rikus Spithorst van de belangenorganisatie noemt Arriva ook een van de meest geschikte kandidaat om treinen te leveren. Voornamelijk vanwege de ervaring die moederbedrijf Deutsche Bahn heeft met de intercity-trajecten in Duitsland.


Een ICE-trein van de Deutsche Bahn
Foto: Christian Liebscher (Wikipedia)