[upd] Laatste V250 Fyra gereed voor vertrek naar Italië

Zondagmorgen omstreeks 9:00 is de laatste V250 opgehaald van het treinemplacement tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Centraal, om naar Italië vervoerd te worden. Vanaf het opstelterrein aan de Watergraafsmeer zal deze trein met een locomotief naar de bouwer in Italië worden gebracht.

Met het overbrengen van het laatste treinstel met het nummer 4801, welke de eerst gebouwde V250-trein is, zal het hoofdstuk van de het V250-debacle uiteindelijk worden afgesloten. In maart van dit jaar maakte de NS bekend dat ze met de Italiaanse Fyra-bouwer Ansaldobreda een akkoord gesloten hebben, waarbij de treinen worden teruggestuurd. Voorheen ging hier een juridische strijd onderling aan vooraf welke volgens expert 'vele jaren' zou kunnen duren.

In het begin van september van dit jaar is de eerste trein overgebracht naar Italië, waarmee vandaag de overbrenging van de laatste V250-trein een feit zal zijn.

Verkoop

De V250-treinen die bij AnsaldoBreda weer aankomen zullen vervolgens worden doorverkocht. Inmiddels schijnen zowel Italië als Turkije al interesse in de treinstellen te hebben, wat in het voordeel van de NS zal liggen. Elke doorverkochte trein levert de vervoerder max. 20 miljoen euro op met een vaste vergoeding van 125 miljoen euro.

Update 13:00:

Volgens onze bronnen is de laatste V250-trein opgehaald van het emplacement aan de Dijksgracht te Amsterdam, en overgebracht naar het emplacement van de Watergraafsmeer in Amsterdam. Hier zouden inmiddels een aantal V250-treinen gereed staan om te vertrekken naar Italië.
Hiermee heeft er dus nog geen overbrenging van het laatste Fyra-materieel naar Italië plaatsgevonden.


Een V250-trein in Rotterdam, tijdens een proefrit voor het toenmalige NS HiSpeed