Ruim 700 klachten bij Consumentenbond over verdwijnen treinkaartje

Ruim 700 treinreizigers hadden donderdag aan het einde van de ochtend hun beklag gedaan bij het meldpunt van de Consumentenbond voor het verdwijnen van het papieren treinkaartje. Nadat de NS woensdag de papieren treinkaartjes had afgeschaft, kunnen reizigers alleen nog met chipkaarten reizen.

De klagers zijn voornamelijk boos omdat het reizen met de chipkaart en de nieuwe papieren chipkaart nu onnodig ingewikkelder geworden is. Zo hanteert de NS nu ook een extra tarief van een euro bij het aanschaffen van een enkele reis met een chip-kaartje, en zijn reizigers bang dat hun privacy aan wordt getast.

Tegenover Treinenweb heeft een medewerker van de NS verteld dat het voor hen niet mogelijk is om persoonsgegevens aan een transactie te kunnen koppelen. Wel worden de transactiegegevens gebruikt om een globaal overzicht te krijgen van de reisbehoeften van de reizigers, waarbij de inzet van treinen mee kan woden bepaald.

Bron: Leidsch Dagblad