Brandmeldingen spoortunnel blijven mysterie

De onnodig valse brandmeldingen in de Schipholtunnel blijft een mysterie. Ondanks verwoede pogingen van ProRail om de oorzaak te achterhalen, blijven de brandmeldingen opspelen. In de nacht van dinsdag op woensdag wordt opnieuw minutieus gezocht naar een mogelijke oorzaak.

Zo heeft ProRail al een tijdelijke maatregel ingesteld, met een woordvoerster: "Als de dienstregeling weer start gaat, zal een ProRail medewerker in de tunnel kijken wat er gebeurt" De meldingen komen telkens uit dezelfde tunnelbuis. De meldingen zijn ontstaan nadat er dit weekend onderhoud is gepleegd aan het spoor tussen Schiphol en Hilversum.

Drie keer loos alarm
Het spoor in de tunnel is sidns maandag al drie keer stilgelegd. Maandagochtend dacht een machinist rook te zien wat later stof bleek te zijn, wat achtergebleven was van spoorwerkzaamheden, later op maandag rook een machinist een brandlucht., en dinsdagochtend vroeg deed een derde machinist een loze brandmelding vanwege een onbekende situatie.

In de nacht van maandag op dinsdag werd er al uitgebreid onderzoek gedaan in de tunne, zo werd de tunnel schoongemaakt van opwaaiend stof en werd er met een warmtesensor tevergeefs gezocht naar mogelijke hittebronnen. Volgens een woordvoerster zal de inspectie van komende nacht nog uitgebreider zijn.

Camerabeelden
ProRail heeft inmiddels nu ook camerabeelden van het station opgevraagd, om te zien of die een aanwijzing opleveren. ProRail opperde om ook de treinen die door de tunnel reden te inspecteren, maar daar ziet de NS geen reden voor. "Dat treinen de oorzaak zijn van deze meldingen is niet direct aannemelijk. In zo’n situatie is de oorzaak van rookontwikkeling namelijk heel zichtbaar omdat het dan bijvoorbeeld brandstichting, smeulende bladeren of een vastzittende rem betreft'', aldus een woordvoerder.

Rover boos
Reizigersorganisatie Rover maakt zich onderwijl hard voor gedupeerde reizigers, die volgens Rover soms honderden euro’s moesten uitgeven aan taxi’s en omgeboekte vluchten. De organisatie roept de NS aan om coulant met eventuele claims te zij. De NS kan melden dat deze echter nog niet binnen zijn gekomen. Gezien deze schriftelijk gaan kan dit nog even duren.

Ook heeft Rover aan ProRail geopperd om een brandwacht op Schiphol te plaatsen die direct in kan grijpen bij een brandmelding in de druk bezette spoorwegtunnel.

Bron: De Stentor