Rel op de Achterhoek-lijn

Op de spoorlijn Arnhem-Winterswijk is het een drama. De afgelopen jaren zijn er constant vele storingen waardoor de reizigers en machinisten het zat zijn. Zelfs nadat er geïnvesteerd is in het spoor, zijn er nog steeds veel storingen. Eerst was vooral de infrastructuur, nu is het meer het materieel dat tegenwerkt.

De spoorlijn wordt bediend door de vervoerder Syntus. Eerst waren het vooral de infrastoringen die door ProRail veroorzaakt werden. ProRail heeft vervolgens fors geïnvesteerd in het spoor, maar na een hele vernieuwingscyclus waren er nog veel problemen. Inmiddels zijn de grootste infrastructurele problemen opgelost.

Syntus heeft twee soorten treinen rijden: Lint en DM'90. De trajecten waar Syntus rijdt zijn Arnhem-Winterswijk / Tiel en Winterswijk-Zutphen. Deze maand zijn er al ruim tien materieelstoringen geweest. Het onderhoudsbedrijf van Syntus, Voith, slaagt er maar niet in de treinen rijdend te houden. Soms komen treinen zelfs al defect terug van het onderhoudsbedrijf.

Vertragingen
Reizigers hebben het gehad met de storingen. Ze zijn er klaar mee dagelijks veel later thuis te komen dan gepland, en ze moeten erg vaak wachten op treinvervangend busvervoer. Bovendien wordt de reisinformatie als zeer slecht ervaren. Machinisten hebben zelfs gedreigd met stakingen.

Oplossing
Inmiddels is er een gesprek geweest tussen de ondernemingsraad van Syntus en de directie van het bedrijf. Daarin is onder andere afgesproken om twee nieuwe treinstellen te huren, een ander onderhoudsbedrijf in de hand te nemen voor het DM'90-materieel (NedTrain, het bedrijf waar ook de NS-treinen onderhouden worden), meer servicemedewerkers in te zetten, een extra machinist in te zetten en de verkeersleiding uit te breiden. Op 1 november valt hierover een eindbeslissing.

Vergoeding en boete
De provincie Gelderland heeft aangegeven Syntus een boete van 5000 euro te geven op het moment dat het misgaat op een dag. Vandaag heeft het ROCOV (Regionaal Overleg Consumentenorganisaties Openbaar Vervoer) namens alle reizigers van Syntus een schadevergoeding geëist voor de problemen. Daarbij is geen bedrag genoemd, de hoogte laat het ROCOV over aan het vervoersbedrijf.

Bron: Treinreiziger