VinSpeed en Siemens sluiten deal voor hogesnelheidsspoor in Vietnam

Vietnam zet een belangrijke stap richting de introductie van hogesnelheidstreinen. VinSpeed, onderdeel van het Vietnamese conglomeraat Vingroup, heeft een strategische samenwerkingsovereenkomst gesloten met Siemens Mobility voor de ontwikkeling van de eerste hogesnelheidslijnen van het land.

Siemens Mobility wordt technologisch partner en zal verantwoordelijk zijn voor het ontwerp, de levering en de integratie van hogesnelheidstreinen en spoorweginfrastructuur.

Velaro Novo

Voor het project worden er Velaro Novo-treinen bij Siemens aangeschaft. Deze zijn voorzien van beveiliging met ETCS Level 2 en automatische treinbesturing (ATO). Verder zijn de spanningssystemen aangepast naar de systemen van Vietnam, evenals de communicatiesystemen. Ook wordt er gekeken naar langdurige onderhoudsdiensten.

De Velaro Novo is het nieuwste hogesnelheidstreinplatform van Siemens en is ontworpen voor snelheden tot 350 km/h. De trein biedt meer capaciteit en verbruikt tot 30 procent minder energie dan eerdere generaties, wat zowel de kosten als de uitstoot verlaagt. De trein is momenteel al door de Amerikaanse vervoerder Brightline besteld om in 2030 in dienst te komen. Ook waren er plannen om de trein bij de Deutsche Bahn in te zetten als vijfde generatie ICE-trein, maar die plannen zijn van de baan.

Nieuwe lijnen

In de eerste fase van het Vietnamese hogesnelheidsproject worden twee trajecten ontwikkeld: de lijn Hanoi – Quang Ninh (Ha Long) van 121 kilometer met vier stations en de lijn Ben Thanh - Can Gio van 54 kilometer met twee stations. De nieuwe lijnen moeten reistijden verkorten en de bereikbaarheid verbeteren.

Volgens Michael Peter, CEO van Siemens Mobility, bevestigt de samenwerking het vertrouwen in de technologie van Siemens. "Met de Velaro Novo bieden we een energiezuinige en betrouwbare hogesnelheidstrein die geschikt is voor de Vietnamese omstandigheden," aldus Peter.

Ook VinSpeed ziet de samenwerking als een belangrijke stap. CEO Pham Thieu Hoa stelt dat de combinatie van lokale marktkennis en internationale ervaring moet leiden tot hogesnelheidslijnen van internationale kwaliteit.