Deutsche Bahn stopt aanbesteding voor ICE 5 project
De Deutsche Bahn heeft de aanbesteding voor de nieuwe generatie ICE-treinen, de ICE 5, voorlopig stopgezet. Dit project, dat een groot prestige had en bedoeld was om vanaf de jaren 2030 op het Duitse hogesnelheidsnetwerk te rijden, is tot stilstand gekomen doordat er geen aanbiedingen kwamen die voldeden aan de vereiste specificaties.
Al in december 2023, ter ere van het 15-jarige bestaan van een vorige ICE-generatie, kondigde Deutsche Bahn het enorme contract aan, maar de zoektocht naar een geschikte leverancier voor de ontwikkeling, bouw en goedkeuring van de treinen blijft tot nu toe vruchteloos. In 2020 maakte de Deutsche Bahn de eerste plannen voor de opvolger al bekend.
Alstom en Siemens
In de aanbesteding stonden twee grote spelers op de shortlist: Siemens, die als hofleverancier van DB al eerdere ICE-generaties ontwikkelde, en de Franse concurrent Alstom, die onder andere de TGV bouwt. Deutsche Bahn werkte in samenwerking met deze bedrijven aan het ontwerp en stelde de aanbesteding open voor biedingen. Echter, geen van beide partijen bleek een aanbod te kunnen doen dat aansloot bij de vereisten van Deutsche Bahn. Hieronder vielen onder meer toegankelijkheid, energie-efficiëntie, een vereiste van 300 km/u en 940 zitplaatsen.
Voor Siemens leek het erop dat zij de nieuwe Velaro Novo zouden aanbieden. Dit zou een doorontwikkeling moeten zijn op de oudere generaties van de ICE. Siemens heeft twee meerspannings treinen in het assortiment die geschikt zijn voor 280 kilometer per uur en 360 kilometer per uur, en een enkelspannings wisselstroom trein met een maximumsnelheid van 320 kilometer per uur. Omdat alle apparatuur onder de trein of op het dak zit verwerkt is er voor de vervoerder meer ruimte beschikbaar voor de inrichting van het interieur.
ICE-5 als opvolger
De nieuwe ICE 5 was bedoeld om oudere modellen zoals de ICE 1 en ICE 3 te vervangen en aan te vullen. De nieuwe treinen zouden nieuwe interieurconcepten bieden, gelijkvloerse instapmogelijkheden en hogere technische betrouwbaarheid. Ondanks de stopzetting blijft Deutsche Bahn zich wel aan haar vlootmodernisering houden. Zo werd de ICE 4 vanaf 2015 al gebouwd door Siemens en Bombardier, en zijn de ICE 3neo en ICE L bestellingen gepland om de vloot verder uit te breiden. De ICE-3 serie zal naar verwachting het komende jaar met pensioen gaan, de opvolgende ICE 3neo wordt sinds kort als vervanging daarvan naar Amsterdam ingezet.
Het contract voor de nieuwe generatie ICE-treinen zou een raamovereenkomst zijn voor maximaal 95 voertuigen, met een eerste bestelling van ongeveer 33 treinen. Het ging om een voorlopige waarde van een miljard euro, hoewel het uiteindelijke orderbedrag afhankelijk zou zijn van de specifieke offerte. Deutsche Bahn's streven om de vloot te moderniseren wordt nu echter gedwarsboomd door het gebrek aan geschikte aanbiedingen voor deze nieuwe generatie hogesnelheidstreinen.
Lees ook onze achtergrondreportage uit 2018 over de Siemens Velaro Novo: Siemens presenteert de "Velaro Novo" hogesnelheidstrein