Deutsche Bahn staat aan start voor bestelling van nieuwe opvolger ICE

Een model van de nieuwe Siemens Velaro Novo (Foto: Siemens)
Een model van de nieuwe Siemens Velaro Novo (Foto: Siemens)

De Deutsche Bahn is van plan tegen 2030 het aantal passagiers over lange afstanden te verdubbelen, schrijft het Duitse persbureau DPA. Om dit te bereiken gaat de Duitse vervoerder voor meer dan een miljard euro nieuwe aan nieuwe treinen aanschaffen bij Siemens.

De treinen, die tot 350 kilometer per uur kunnen gaan, zijn gebouwed op het nieuwe Velaro Novo platform van Siemens. Dit is een doorontwikkeling op de techniek van de ICE-3.

Bestelling

De Deutsche Bahn zal een contract voor 30 hogesnelheidstreinen bij Siemens tekenen. De Raad van Commissarissen heeft de investering van ongeveer een miljard euro al goedgekeurd, maakte persbureau Reuters maandag bekend.

De treinen zijn bedoeld om Deutsche Bahn te helpen om het aantal reizigers voor de langere afstanden tegen 2030 te verdubbelen en om andere steden op het hogesnelheidsnet aan te sluiten. Onlangs had de Deutsche Bahn met de ICE-4 wat langzamere treinen ingezet. Hogesnelheidstreinen kunnen moeilijk profiteren van de vele haltes op treinstations. Deze Velaro's zouden echter kunnen dienen voor zogenaamde sprinterverbindingen, die slechts over lange afstanden naar enkele stations reizen. De nieuwe Velaro Novo, die mogelijk de ICE-5 zal worden genoemd, haalt ruimschoots de snelheden van ICE-3.

Velaro Novo

De Velaro is al in verschillende varianten in Duitsland en een aantal Europese landen evenals in Rusland, China en de Eurostar als de grensoverschrijdende verbinding tussen Nederland, België, Frankrijk naar het Verenigd Koninkrijk. De Velaro Novo is momenteel nog niet in zijn geheel gebouwd, en voor proefnemingen is er inmiddels één proefrijtuig gebouwd die momenteel meerijdt in diverse testtreinen. In 2013 Siemens is begonnen met de ontwikkeling van de Velaro Novo, vanaf 2023 wil zij de eerste proeftrein klaar hebben voor gebruik. Het proefrijtuig is in 2018 op het spoor gegaan.

De nieuwe Velaro Novo zit barstensvol moderne techniek en wordt in drie varianten afgeleverd. Twee meer-spannings treinen die geschikt zijn voor 280 kilometer per uur en 360 kilometer per uur, en een enkelspannings wisselstroom trein met een maximumsnelheid van 320 kilometer per uur. Omdat alle apparatuur onder de trein of op het dak zit verwerkt is er voor de vervoerder meer ruimte beschikbaar voor de inrichting van het interieur.