Stadler presenteert honderdste EuroDual locomotief

De honderdste EuroDual locomotief is voor ELP die hem leaset voor HVLE.
De honderdste EuroDual locomotief is voor ELP die hem leaset voor HVLE.

De Zwitserse treinfabrikant Stadler heeft begin september 2025 een belangrijke mijlpaal bereikt met de levering van de honderdste EURODUAL-locomotief aan locomotief-leasebedrijf European Loc Pool (ELP). Deze locomotief, die zowel elektrisch als met diesel kan rijden, wordt direct in dienst genomen door de Havelländische Eisenbahn AG (HVLE). 

Met deze symbolische overdracht wordt opnieuw duidelijk dat de Eurodual een succesverhaal is binnen de Europese spoorsector. HVLE was in 2017 de eerste klant die dit type bestelde en blijft een belangrijke partner in het uitdragen van de voordelen van de technologie. Volgens Stadler heeft de locomotief zich inmiddels ontwikkeld tot een belangrijke locomotief voor hybride tractie in Europa.

Verwante modellen

Sinds het raamcontract van mei 2019 heeft ELP zijn vloot van hybride locomotieven gestaag uitgebreid met zowel Eurodual als EURO9000-modellen. Met de ingebruikname van de honderdste locomotief kan ELP spoorwegmaatschappijen nog flexibeler bedienen met lease-oplossingen die geschikt zijn voor zowel geëlektrificeerde hoofdlijnen als niet-geëlektrificeerde trajecten. Voor ELP staat dit jubileum niet alleen voor groei, maar ook voor het vertrouwen van klanten en de kracht van langdurige partnerschappen.

De Eurodual combineert 6,2 MW elektrisch vermogen met een 2,8 MW dieselmotor, wat een trekkracht van 500 kN en snelheden tot 120 km/u mogelijk maakt. Dankzij moderne technologie, zoals ETCS-beveiliging, drieassige draaistellen en voorspellend onderhoud, biedt de locomotief hoge betrouwbaarheid en efficiëntie.

Specificaties

Stadler heeft in een product-sheet de algemene specificaties van deze locomotief vrijgegeven. Hierin is duidelijk te zien dat de locomotief momenteel geen toelating heeft voor inzet in Nederland. Het is niet bekend waneer en op welke termijn dit zal gebeuren. Het verwante model Euro9000 is wel toegelaten op het Nederlandse spoor, en bovendien ook vaak genoeg te zien.

Type locomotief Bi-mode (Elektrisch/Diesel-elektrisch)
Inzetgebied 1) Duitsland / Oostenrijk
2) Noorwegen / Zweden
3) Frankrijk / België
4) Turkije
Spoorbreedte 1.435 mm
Asindeling Co’Co‘
Elektrische voeding Afhankelijk van de configuratie: 25 kV AC / 15 kV AC / 3 kV DC / 1,5 kV DC
Dieselmotor CAT C175-16, Stage V
Dieselvermogen Tot 3.000 kW
Vermogen aan wielrand E: tot 6.150 kW
E (DC) + D: tot 6.000 kW
Brandstoftank Tot 4.000 l
AdBlue-tank Tot 400 l
Aanvangstrekkracht 500 kN
Continue trekkracht 430 kN
Transmissie AC/AC
Maximumsnelheid 120 km/h (mogelijk tot 160 km/h)
Remsysteem Pneumatische rem
Elektrische rem: regeneratief / rheostatisch
Bail-off functie
Ophangsysteem Primair: schroefveren
Secundair: rubber-metaal
Verticale en horizontale dempers