PKP Intercity bestelt Coradia Max treinstellen bij Alstom

De Poolse vervoerder PKP Intercity heeft een van de grootste materieelaanbestedingen uit zijn geschiedenis afgerond. Het spoorbedrijf bestelt bij Alstom minimaal 42 Coradia Max dubbeldekstreinstellen, met een optie voor nog eens 30 extra. Het contract bevat bovendien een onderhoudspakket voor 30 jaar.
De deal heeft een waarde van 8,47 miljard PLN (ongeveer 1,95 miljard euro). Indien ook de optie volledig wordt benut, loopt dit bedrag op tot bijna 13,9 miljard PLN (ca. 3,19 miljard euro). Stadler Rail eindigde als tweede met een aanbod gebaseerd op het KISS-platform.
Lang traject tot gunning
De weg naar dit contract was lang. Oorspronkelijk zocht PKP Intercity dubbeldeksrijtuigen aangedreven door locomotieven, maar dat leverde geen bruikbare biedingen op. Pas na de wijziging naar dubbeldeks-treinstellen kwam een succesvolle aanbesteding tot stand, met Alstom als uiteindelijke winnaar. Hoewel een deel van de specificaties bekend is gemaakt, is het ontwerp nog niet bekend gemaakt. De kop van de trein zal ongeveer gelijk worden met die van de Duitse modellen. De indienststelling zou over ongeveer 3,5 jaar moeten plaatsvinden.
Extra capaciteit en internationale inzet
De Coradia Max haalt een topsnelheid van 200 km/h en moet de capaciteit van PKP Intercity flink vergroten: er komen dagelijks naar schatting 60.000 zitplaatsen bij. Dat moet vooral de druk tijdens piekuren verlichten. De treinen zullen niet alleen binnenlands rijden, maar ook internationaal, onder meer naar Tsjechië en in de toekomst over de hogesnelheidslijn Y CPK.
Technisch
De publieke specificaties zijn als volgt:
Energievoorziening | 3 kV DC en 25 kV 50 Hz AC |
---|---|
Topsnelheid | 200 km/h |
ETCS | Level 1 en 2 |
Normering | Volledig TSI-conform en toegankelijk voor PRM |
De bouw vindt grotendeels in Polen plaats. De fabriek in Chorzów krijgt de hoofdrol, terwijl de draaistellen uit Nadarzyn komen. De Chorzów-vestiging van Alstom draait de laatste jaren op volle toeren met opdrachten als de Coradia Stream (ICNG) voor NS, de nieuwe DART-treinen voor Dublin en de Coradia Max voor Baden-Württemberg.