Deutsche Bahn investeert 200 miljoen euro in internationale uitbreiding ICE3neo

De ICE3neo tijdens de presentatie op Amsterdam Centraal in 2024. (Foto: Treinenweb.nl)
De ICE3neo tijdens de presentatie op Amsterdam Centraal in 2024. (Foto: Treinenweb.nl)
Deutsche Bahn (DB) heeft deze maand aangekondigd fors in haar internationale treindiensten te zullen investeren. Maar liefst 32 ICE 3neo treinstellen zullen worden aangepast om ook in Polen en Frankrijk te kunnen rijden. Voor het eerst wordt daarmee bijvoorbeeld een rechtstreekse verbinding tussen Berlijn en Warschau mogelijk met deze trein.

Siemens Mobility is aangesteld om de technische aanpassingen uit te voeren, die plaatsvinden in de fabriek in Krefeld. De goedkeurings- en toelatingsprocedures zullen meerdere jaren gaan duren. Michael Peterson, DB-bestuurslid voor langeafstandvervoer, benadrukt het belang van deze stap: "We willen in de toekomst ook Berlijn en Warschau met de ICE verbinden. Daarom maken we de ICE 3neo nog internationaler en investeren we 200 miljoen euro extra in de toelating van ons vlaggenschip voor Polen en Frankrijk." Volgens hem draagt de uitbreiding van de straks toegelaten landen bij aan een hechter Europa via het spoor. Hij benadrukt wel dat er ook geïnvesteerd moet worden in de infrastructuur.

Politieke steun

Ook binnen de Duitse politiek is er brede steun voor het project. Ulrich Lange, parlementair staatssecretaris bij het Duitse ministerie van Verkeer, noemt de uitbreiding een belangrijke stap voor Europese samenwerking: "De kracht van Europa ligt ook in aantrekkelijk spoorvervoer, dat mensen met elkaar verbindt en de gemeenschappelijke Europese markt versterkt". Hij verwijst naar het samenwerkingsakkoord waarin nauwere samenwerking met Frankrijk en Polen is vastgelegd.

Levering ICE3neo

Van de in totaal 90 bestelde ICE 3neo-treinen bij Siemens zijn er inmiddels al meer dan 30 stuks gebouwd. Sinds juni 2024 vervangt deze moderne trein de oudere ICE3m op de routes vanuit Duitsland naar Amsterdam en Brussel, waardoor het aantal rituitvallen fors is verminderd. Vanaf het najaar zal ook de IC Berlijn met dit type trein gaan rijden totdat de ICE-L klaargestoomd is voor de definieve dienst op dit traject.

De trein heeft inmiddels al diverse upgrades gehad. Zo hebben de eerste stellen nog het oude ICE-interieur, de stellen vanaf treinstel 8017 zijn voorzien van een nieuw interieur. De stellen vanaf 8031 zijn onder meer voorzien van nieuwe vernuftigheden, zoals draadloze opladers voor tablets en smartphones, aanraakloze afvalbakken, een kinderstoel in het toiletcompartiment en vernieuwde led-bestemmingsdisplays aan de buitenzijde van de trein.