Eerste door stroom aangedreven stoomtrein rijdt in De Efteling

Stoomlocomotief Aagje die op de foto nog volledig op stoom reed. (Foto: Eriksw/Wikipedia)
Stoomlocomotief Aagje die op de foto nog volledig op stoom reed. (Foto: Eriksw/Wikipedia)

In het attractiepark De Efteling heeft de eerste elektrische stoomlocomotief afgelopen week zijn eerste rit in de dienst gemaakt. Het gaat om de klassieke stoomlocomotief Aagje uit 1911 die zich nu officiëel een stroomlocomotief mag noemen. Het is de eerste trein die omgebouwd is vanwege de ambitie van het attractiepark om in 2030 klimaatneutraal te kunnen zijn.

Puffend en karakteristiek rammelend als vanouds en onder grote belangstelling reed de locomotief haar eerste rondje met bezoekers van de Efteling. Een jaar lang was ze in Engeland bij locomotief fabrikant Alan Keef voor een bijna onzichtbare metamorfose en kreeg daar een elektrische aandrijving. Een aanpassing die niet eerder is gedaan bij zo’n historische locomotief. 

Omdat Aagje dus niet meer met kolen gestookt wordt is een treinritje duurzamer geworden en dat past in de plannen van het attractiepark in Kaatsheuvel dat in 2030 klimaatneutraal wil zijn. De opzet was om het typische, romantische uiterlijk dat Aagje in 1969 kreeg van ontwerper Anton Pieck te behouden.

Klaar voor de toekomst

"Deze aanpassing is noodzakelijk voor het behalen van onze klimaatdoelstelling", vertelt een woordvoerder van De Efteling. "Maar we wilden ook het nostalgische uiterlijk en de rijervaring van de stoomtrein borgen voor de toekomst. Bovendien is de aanpassing 'omkeerbaar' vanwege het belang van de historische waarde”, vertelt Algemeen directeur Fons Jurgens. "Omdat de stoomketel van Aagje toch vervangen moest worden, was deze locomotief als eerste aan de beurt. Ze kreeg een andere tender die de locomotief duwt en de trein trekt, maar ze wordt nog steeds bediend met de originele hendels. De tender is onder meer voorzien van een accupakket, de besturingselektronica, de motoren en de versnellingsbak. Het mechanische onderhoud, zoals smeren en poetsen, blijft hetzelfde, echter hoeft deze locomotief niet meer met kolen te worden gestookt, wat een tijdrovende klus is. 's Nachts kan de locomotief aan de lader worden gelegd zodat deze de volgende dag maximaal 10 uur kan rijden.

Om de ervaring van de stoomtrein in ere te houden zijn er showeffecten toegevoegd zoals stoom en het geluid van de stoomfluit.

Efteling Stoomtrein Maatschappij

De Efteling Stoomtrein Maatschappij is in 1969 opgericht. Hieronder vallen alle stoomlocomotieven, stations, perrons en trajecten in de Efteling. De stoomlocomotief Aagje, van de Arnhemse steenfabriek IJsseloord, met 60 cm spoorbreedte is precies geschikt om bezoekers te vervoeren. Ze wordt zorgvuldig verfraaid met extra koperwerk en de wagons worden door de Efteling zelf gebouwd, naar ontwerpen van Anton Pieck. Sinds 1984 vormt het stoomtreintraject een rondrit en telt het drie kilometer. Er zijn vier locomotieven waarvan er nog drie actief rijden: Aagje (1911), Moortje (1907), Neefje (1914 – sinds 2001 foto-object) en Trijntje (1991).