Keolis zet Materieel '64 vanaf 6 mei in tijdens de ochtendspits

Een proefrit van de 904 die vanaf 6 mei voor enkele jaren in de dienstregeling terugkeert. (Foto: Edwin de Bruin)
Een proefrit van de 904 die vanaf 6 mei voor enkele jaren in de dienstregeling terugkeert. (Foto: Edwin de Bruin)

Keolis is gestart met de vernieuwing van de RRReis-treinen op traject Amersfoort - Ede-Wageningen. Alle treinen worden aan de buiten- en binnenkant volledig gemoderniseerd en voorzien van een toilet. Om het gat van missend materieel in de dienstregeling op te vangen zal er het Materieel '64 weer tijdelijk terugkeren in dienst.

Vanaf dinsdag 6 mei rijdt er op werkdagen in de ochtendspits tussen Amersfoort Centraal en Barneveld Zuid een bijzondere trein; de Mat '64. Ook wel Apenkop genoemd. In het verleden reed de Mat’64 ook al op de Valleilijn. Enkele machinisten van RRReis hebben volgens Keolis deze trein toen zelfs nog bestuurd in de periode dat Connexxion nog niet over de Protos kon beschikken. Door een extra treinstel in te zetten, blijft de dienstregeling gelijk en kunnen de treinen één voor één worden vernieuwd. 

Dienstregeling Mat'64

De Mat ‘64 vervoert evenveel reizigers als de huidige trein en rijdt in principe alleen op de volgende ritten:

Materieel '64 treinstel 904 tijdens de ochtendspits worden ingezet. Het vertrek is om 06:55 Amersfoort, waarna die om 07:23u weer uit Barneveld Zuid weer terug rijdt. Om 07:55 vertrekt hij opnieuw uit Amersfoort om 08:23 uit Barneveld Zuid weer terug te rijden.De Mat '64 is niet voorzien van een lage instap. 

Tijdens de ritten met de Mat ‘64 is er bijna altijd een gastheer of gastvrouw aanwezig. Reizigers die hulp nodig hebben om in of uit de trein te komen, kunnen de gastheer of gastvrouw om hulp vragen. Ook kan er vooraf reisassistentie worden aangevraagd via (NS) reisassistentie. In de Mat ‘64 is een toilet aanwezig.

Michiel Dermois die voorzitter en machinist van verhurende Stichting 2454 CREW is vertelde eerder tegenover De Gelderlander dat het 'zeer uniek' is dat de trein weer reguliere ritten gaat rijden. "We verhuren vaker treinstellen aan derden, maar dit is wel echt uitzonderlijk. De Mat '64 is een oer-Hollandse en pittige trein, die niet onderdoet voor sommige exemplaren die nog op het spoor rijden. Het is in feite de voorloper van de sprinter zoals we die nu kennen."