Nieuwe treinen voor Zwitserse bergbaan wordt via bergweggetjes vervoerd

Een bijzondere beeld is het vervoer van nieuwe tandradtreinen op reusachtige tractoren wat over een smal bergweggetje met krappe bochten naar de spoorlijn Grütschalp-Mürren van de Lauterbrunnen-Mürren (BLM) leidt. Het gaat om nieuw spoormaterieel wat er vanaf de zomer ingezet zal worden.

De nieuwe treinstellen zullen gemengd gaan rijden met de bestaande treinen op de vernieuwde spoorlijn tussen Grütschalp en Mürren. Momenteel vinden er testritten plaats om te kijken of de treinen probleemloos over het spoor kunnen rijden en of alle stations goed bereikbaar zijn.

Nieuw materieel

De nieuwe tandrad-materieel moet zorgen voor snellere verbindingen en voor meer passagiers, wat ten goede komt aan het autorije dorp Mürren. Hierbij wordt de snelheid verhoogd van 30 naar 50 kilometer per uur. De treinstellen zijn laagvloers zodat mensen met mobiliteitsbeperkingen makkelijk aan boord kunnen komen. De eerste trein was afgelopen winter al naar de Grütschalp-werkplaats overgebracht zodat de trein getest kon worden op de winterse omstandigheden.

Vernieuwd spoor

De afgelopen periode zijn de spoorlijn, de werkplaats en de stations vernieuwd. De snelheid op de sporen zijn verhoogd naar 50 kilometer per uur doordat de sporen vernieuwd zijn. Hiervoor zijn ongeveer 8.000 nieuwe eiken dwarsliggers, en is zo'n 9.600 meter spoor de afgelopen jaren in verschillende fasen gelegd. De stations zijn nu voorzien van liften.

Jungfrau

De spoorlijnen liggen op 1.600 meter hoogte, en vormen een verbinding met de bekende Jungfrau-spoorlijn waar je met de tandradtrein op 3.454 meter hoogte de Jungfraujoch kan bereiken. Dit gebied is zeer in trek bij toeristen en is sinds 2001 onderdeel van de werelderfgoedlijst van de UNESCO.