Keolis plaatst stickers met QR-code bij toiletten om reizigers problemen te laten melden

Keolis plaatst stickers met QR-code bij toiletten om reizigers problemen te laten melden. (Foto: Treinenweb)
Keolis plaatst stickers met QR-code bij toiletten om reizigers problemen te laten melden. (Foto: Treinenweb)

Keolis Blauwnet is afgelopen week gestart met een proef in de treinen. Op de toiletdeuren zijn stickers met een QR-code aangebracht waarmee reizigers eventuele problemen eenvoudig via hun telefoon kunnen melden. Hierdoor hoopt de vervoerder problemen met het sanitair sneller op te lossen.

Volgens Keolis komt het regelmatig voor dat de toiletten in haar treinen niet op de juiste manier gebruikt worden. "Zo wordt er van alles door het toilet gespoeld, van broodjes shoarma tot schoenen. Dit leidt tot
verstoppingen, waardoor het toilet (soms langere tijd) niet gebruikt kan worden", schrijft Keolis. De maatregel noopt Keolis ertoe om de stickers aan te brengen, zodat de toiletten voor iedereen toegankelijk blijven.

De scanbare QR-code leidt de reizigers een internetpagina met een kort formulier. Daar kan de reiziger aangeven wat er met het toilet aan de hand is, waarna Keolis aan de slag gaat om het probleem op te lossen.