Provincie en ministerie dragen miljoenen bij voor treinverbinding tussen Coevorden en Bad Bentheim

 (Foto: Rob Dammers)
(Foto: Rob Dammers)

De toekomstige spoorwegverbinding tussen Coevorden en het Duitse Bad Bentheim is een stap dichterbij gekomen. De provincie Drenthe en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen samen een bijdrage van 27,8 miljoen euro geven om het spoor geschikt te maken om de trein naar Coevorden te laten rijden.

Het budget is bedoeld voor de verbouwing van het spoor over 3 kilometer lengte op Nederlands grondgebied. Een groot deel van het bedrag zal worden besteed aan de bouw van een extra perron op station Coevorden. Ook in Duitsland is er inmiddels al een budget neergelegd om hun deel van het spoor te reactiveren. Het gaat om in totaal om 28 kilometer wat door Duitsland en Nederland gereactiveerd moet worden.

Treindienst

Elk uur moet er een trein van de Bentheimer Eisenbahn op het traject rijden. Dit maakt deel uit van het grotere project voor de aanleg van de Nedersaksenlijn, de beoogde spoorverbinding van Groningen via Emmen naar Enschede.

"Ik woon zelf vlak bij Duitsland en het valt me op dat niet alleen inwoners, maar ook ondernemers, toeristen en de onderwijssector behoefte hebben aan een goede treinverbinding", vertelt de Drentse gedeputeerde Henk Jumelet. "Het is een hele uitdaging om met het openbaar vervoer de grens over te steken voor werk, studie, familie of vrije tijd. Met de nieuwe passagiersverbinding maken we wonen, werken en voorzieningen in de grensregio toegankelijker."

Gedeputeerde Staten van Drenthe streeft ernaar om bijna 10,5 miljoen euro toe te wijzen aan de spoorlijn. Het voorstel moet nog worden goedgekeurd door de Provinciale Staten, en het definitieve besluit wordt verwacht tijdens de Statenvergadering op 3 april. Daarnaast wordt een verwachte bijdrage van 37 miljoen euro vanuit Duitsland voorzien.