ELP tekent contract voor levering van extra EuroDual-locomotieven aan hun lease-vloot

Het in Zwitserland gevestigde locomotief-leasebedrijf European Loc Pool (ELP) heeft recentelijk een bestelling bevestigd voor 10 nieuwe EuroDual-locomotieven.

Nadat het bedrijf oorspronkelijk een raamovereenkomst is aangegaan voor de levering van minimaal honderd zes-assige hybride locomotieven, heeft ELP de verwachtingen overtroffen door nu 114 Stadler-locomotieven in hun vloot op te nemen.

Het is opvallend dat de eerste 101 locomotieven uit de oorspronkelijke overeenkomst nu allemaal zijn ingezet zijn op basis van full-service leaseovereenkomsten voor de lange termijn, waarbij meer dan 30 klanten in zes verschillende klanten worden bediend in heel Europa.

Trekkracht

De EuroDual heeft een trekkracht van 500 kN, en is hiermee krachtiger dan alle elektrische en dieselmotoren locomotieven in Europa, waardoor een aanzienlijke toename van het laadvermogen tot wel 30 procent mogelijk is. De techniek van de trein is zo efficiënt mogelijk ingericht waardoor de locomotief minder bezoeken hoeft te brengen aan de werkplaats, zodat deze een hoge beschikbaarheid zal hebben wat kostenefficient is.

Levering

De levering van deze nieuwe EuroDual-locomotieven staat gepland voor 2025 en 2026 en ze zijn nog niet verhuurd. Deze nieuwe order vergroot de totale vlootomvang van ELP tot 114 locomotieven, waaronder 84 EuroDual en 30 Euro9000 locomotieven.

De EuroDuals worden geleverd met toelating voor Duitsland en Oostenrijk. Binnenkort volgt er een toelating in Slovenië en Kroatië, waarmee Stadler deze landen zal opnemen in een landenpakket, zodat de techniek hiervoor afgestemd kan worden op deze en de daar omliggende landen. De locomotieven kunnen dan uiteindelijk worden ingezet op de corridor vanuit de Noord-Duitse havens naar de Adriatische havens. Ook de bestaande EuroDual-locomotieven kunnen hierop aangepast worden als de klant dat wenst. 

Momenteel rijden er 64 EuroDual-locomotieven van ELP, waarvan 58 met de configuratie Duitsland en Oostenrijk en 6 in Scandinavië, met nog 20 EuroDuals die nog geleverd zullen worden. Deze locomotief is niet toegelaten in Nederland, maar er kunnen kansen zijn dat dit op den duur zal gebeuren.

Wel zijn de Euro9000-locomotieven, het krachtigere zusje van de EuroDual, toegelaten in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië en België. Dit jaar worden er nog eens 10 EuroDual- en 23 Euro9000-locomotieven opgeleverd.

EuroDual

De EuroDual heeft een Co'Co'-as-indeling en heeft een vermogen tot 2,8 MW in dieselmodus, 9 MW in elektrische modus en een trekkracht van 500 kN. Alle voertuigen zijn standaard uitgerust met ETCS-Baseline 3 op level 2. Alle EuroDual's zijn voorzien van een afstandsbediening voor het rangeerwerk.