Zwitserse railCare tekent contract met ELP voor leasen van Euro9000 locomotieven

Het Zwitserse locomotief leasebedrijf European Loc Pool (ELP) heeft een contract ondertekend voor een samenwerking met het Zwitserse bedrijf railCare. Het is een bedrijf dat al ruim 10 jaar logistieke diensten van deur tot deur verzorgt.

De samenwerking tussen European Loc Pool en railCare werd versterkt door een overeenkomst voor een full-service leasecontract voor drie Euro9000-locomotieven. Deze ultramoderne, zesassige hybride locomotieven van Stadler zijn momenteel de krachtigste op de markt.

Philipp Wegmüller, CEO van railCare, is lovend over de samenwerking: "We waren op zoek naar locomotieven met de allernieuwste technologie en hoge kwaliteit energie-efficiëntie. De Euro9000 voldoet niet alleen aan deze criteria, maar biedt ook een ongeëvenaarde trekkracht. Hierdoor kunnen we de transportcapaciteit op de Lötschberg- en Gotthard-routes vergroten."

Inzet

De Euro9000-locomotieven zullen niet alleen worden ingezet op de Lötschberg- en Gotthard-routes, maar indien nodig ook op andere nationale verbindingen van RailCare. Dankzij de last-mile-faciliteiten en het gebruik van een radiografische afstandsbediening is de locomotief ook geschikt voor de laatse kilometers op rangeeremplacementen waar geen bovenleiding aanwezig is.

De levering van de drie Euro9000-locomotieven staat gepland voor het derde kwartaal van 2024. Het design van de locomotief is op dit moment nog niet bekend gemaakt. Maar in dit artikel is bovenaan in de galerij een impressie te zien van Vectron-locomotief die deze organisatie gebruikt.

Euro9000 locomotieven

European Loc Pool (ELP) richt zich voornamelijk op de zesassige hybride locomotieven met een vermogen tot 2,8 MW in dieselmodus, 9 MW in elektrische modus en een trekkracht van 500 kN. Alle voertuigen zijn standaard uitgerust met ETCS-Baseline 3 voor gebruik op ETCS Level 2-sporen. Sinds april 2020 zijn de eerste ELP EuroDual-locomotieven in gebruik op het Duitse spoorwegnet. Ze maken het gebruik op geëlektrificeerde en niet-geëlektrificeerde lijnen mogelijk, evenals last-mile- en rangeervervoer. Ook kunnen ze rangeerbewegingen uitvoeren met behulp van een afstandsbediening

Vanaf medio 2023 werd de tweede generatie dubbele locomotieven van ELP, de Euro9000, in gebruik genomen als een hybride elektrische locomotief met meerdere systemen, ontworpen voor gebruik in alle Europese corridors. Als 'launching customer' bestelde European Loc Pool in mei 2019 de eerste tien Euro9000-locomotieven bij Stadler. De eerste versie met 1,9 MW diesel en 9 MW elektrisch vermogen bij een trekkracht van 500 kN zal worden gebruikt in Duitsland, Oostenrijk, de Nederland, Italië, België en Zwitserland. Vervolgens zal het inzetgebied van de locomotief worden uitgebreid naar andere landen en corridors

Diverse bedrijven hebben inmiddels een leasecontract met ELP getekend om de Euro9000 in te kunnen zetten, waaronder het Nederlandse transportbedrijf Rail Force One, maar ook de Noorse vervoerder Onrail, het Duitse VTG Rail Logistics en het dochterbedrijf Retrack.