ProRail gaat strijd aan tegen dassen en bevers met speciaal programma

ProRail gaat de strijd met dassen aan om spoorverzakkingen in de toekomst te voorkomen. (Foto: Alexander Oehrle)
ProRail gaat de strijd met dassen aan om spoorverzakkingen in de toekomst te voorkomen. (Foto: Alexander Oehrle)

Spoorbeheerder ProRail gaat de strijd aan tegen dassen en bever op en langs het spoor. De dieren veroorzaken kunnen met hun gegraven tunnels verzakkingen onder het spoor veroorzaken die de veiligheid op het spoor in gevaar brengen. Daarom gaat de spoorbeheerder de graafwerkzaamheden van dieren beter laten monitoren om preventieve maatregelen te nemen.

Dit jaar zijn diverse trajecten getroffen door verzakkingen door dassenburchten onder het spoor. Afgelopen week werd er nog een aangetroffen onder het spoor bij Boxtel waardoor machinisten hun snelheid moeten verlagen naar 40 km/u. Ook tussen Arnhem en Zutphen bij Brummen is door graafwerkzaamheden door dassen een bovenleidingsportaal scheef komen te staan. Deze dassenburcht is inmiddels afgegraven en de schade is weer hersteld.

Programma Dassen en Bevers

ProRail heeft zijn limiet bereikt en lanceert het Programma Dassen en Bevers. Een gespecialiseerd team van acht medewerkers wordt ingezet om het probleem gedetailleerd te analyseren, een strategie te ontwikkelen en deze vervolgens uit te voeren. Indien dit programma slaagt zullen reizigers in 2028 aanzienlijk minder last hebben van de verstoringen veroorzaakt door dassen en bevers. Uiteindelijk wil ProRail dus ervoor zorgen dat het spoor niet meer voor weken buiten dienst moet worden genomen.

In ons land leven momenteel zo'n 5000 tot 6000 dassen. Om redenen die nog niet volledig helder zijn, lijken deze roofdieren steeds vaker het spoor op te zoeken. Dit gedrag wordt mogelijk beïnvloed door de toenemende bebouwing op diverse locaties en de aanleg van bijvoorbeeld zonneparken. Wel is duidelijk dat dassen zich comfortabel voelen langs het spoor. De spoorbeheerder heeft ecologen ingehuurd om kritieke plekken langs het spoor af te lopen. Een eerste inventarisatie liet al zien dat dassen zich op minstens veertig plekken rond het spoor bevinden.

Maatregelen

Volgens ProRail zal het veel tijd vergen om alle ruim 3000 kilometer aan spoor in kaart te brengen op dassenholen. "Vaak zijn machinisten nu de eerste die een melding doen”, vertelt programmaleider Van Doorne. "Niet eens omdat ze het voelen, maar omdat ze het zien. Dan is er dus al best wat schade."

Een oplossing om de dassen bij het spoor weg te jagen is de aanleg van kunstburchten. Deze aanleg bleek succesvol in het Friese Molkwerum. Uiteindelijk koos de das het hazenpad en kon het spoor daar worden hersteld. Door het installeren van hekken en gaas, zowel bovengronds als ondergronds, kan worden voorkomen dat dassen of bevers opnieuw het spoor betreden en problemen veroorzaken.

ProRail streeft ernaar de overlast door dassen en bevers te verminderen door sneller ontheffingen te verkrijgen. Momenteel vereist elke situatie een afzonderlijke aanvraag, wat een langdurig proces is. Met de hoop op een versnelling van dit proces wil ProRail de hinder effectiever beperken. ProRail is hiervoor in gesprek met de overheid.