Deense IC5 gaat vanaf 2027 in commerciele dienst

Treinbouwer Alstom heeft de planning aangepast voor de uitrol van de nieuwe IC5 treinstellen die ze zullen bouwen. Het gaat om de Coradia Stream waarvan de DSB er 100 van besteld hebben die net als de ICNG in Nederland een topsnelheid behalen van 200 kilometer per uur.

Volgens de planning uit 2022 zouden de treinstellen medio 2025 in passagiersdienst moeten rijden, maar de planning is aangepast naar 2027.

Uitstel

Om verschillende redenen was het noodzakelijk om de planning te verschuiven. Allereerst doet Alstom er langer over dan verwacht om het definitieve IC5-ontwerp af te ronden en ervoor te zorgen dat de treinstellen voldoen aan de hoge kwaliteits-, comfort- en betrouwbaarheidseisen die DSB heeft gesteld aan IC5, de Deense versie van de Coradia Stream. Ook spelen de factoren van onzekerheid in de toeleveringen van onderdelen, en de capaciteit een rol in de vertraging. Die laatste geldt ook voor de bouw voor andere afnemers van de Coradia Stream, zoals SFBW en LNVG in Duitsland.

Productie

De productie van de IC5 is momenteel van start gegaan in de fabrieken van Alstom in Katowice (Polen) en Salzgitter (Duitsland). Naar verwachting zullen de eerste stellen in 2025 aan Denemarken worden geleverd. Dan zullen ze een traject doorlopen voor testen en toelating, en uiteindelijk moet DSB-personeel worden opgeleid om van deze trein gebruik te kunnen maken.

"In Nederland rijdt de Coradia Stream (bij ons de ICNG genoemd, red.) inmiddels in de reizigersdienst. Met de ervaring van NS over de aanschaf, aanpassing en inbedrijfstelling van de Coradia Stream is dit een referentieproject voor DSB. Het is een goed gedocumenteerd project en projectproces met hetzelfde productplatform en hetzelfde soort risico's", zegt Jürgen Müller, directeur Strategie & Spoorwegmaterieel van de DSB.