Bentheimer Eisenbahn schaft extra LINT-treinen aan

De Duitse Bentheimer Eisenbahn schaft extra LINT-treinen aan. (Foto: Rob Dammers)
De Duitse Bentheimer Eisenbahn schaft extra LINT-treinen aan. (Foto: Rob Dammers)

De Bentheimer Eisenbahn, die in Duitsland de spoorverbinding tussen Bad Bentheim en Neuenhaus exploiteert, heeft zijn materieelvloot versterkt met zes overgenomen Coradia Lint treinen. Hiervan worden er drie stellen gebruikt voor de passagiersdiensten van de vervoerder.

In maart 2016 werd de Bentheimer Eisenbahn gekozen als vervoerder op de spoorlijn Bentheim – Nordhorn – Neuenhaus. Vijf nieuwe tweedelige Alstom Coradia Lint 41 dieseltreinstellen (met de nummers VT 111-115) werden vanaf 2019 in dienst genomen. Omdat in 2026 de spoorverbinding wordt verlengd naar Coevorden heeft de vervoersmaatschappij extra treinstellen nodig.

Treinen van DB Regio naar Bentheimer Eisenbahn

In 2026 moeten er ieder uur blauw-witte treinstellen rijden tussen Bad Bentheim en Coevorden (RB56). Om deze reden werden er in september zes Lint-treinstellen van Deutsche Bahn overgekocht waarvan er drie aan de vloot zullen worden toegevoegd. Dit zijn de VT 116, 119 en 121 die respectievelijk bji de DB Regio de volgende nummers 648 001/501, 648 004/504 en 648 006/506 droegen.

De treinstellen werden door de Duitse Bahn als één pakket aangeboden. Omdat zes stellen voor de maatschappij teveel zijn zullen van de zes stellen één als onderdelen-leverancier gaan dienen, en zullen de andere twee weer verkocht worden. Van deze drie stellen is inmiddels bekend geworden dat deze vorige week woendag beschadigd zijn geraakt tijdens het transport naar Nordhorn. Ze zouden in aanraking gekomen zijn met een ICE-4 treinstel. De schade zou in de honderdduizenden euro's liggen.

De andere drie stellen zijn aan het begin van deze maand van Mukran overgebracht naar Bentheim waar ze een controlebeurt krijgen en de blauwe huisstijl van de Bentheimer Eisenbahn aangemeten zullen krijgen.